[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
IMPROWIZACJA DLA GRAŻYNKI VI, 1966
Nr:
13479
Technika:
linoryt, bibułka
Wymiary:
32.3 cm x 21.9 cm
Cena wywoławcza:
2 000 zł
Cena uzyskana:
3 000 zł
IInformacje o dziele:
sygn. oł. pod ryc. l.: „Improwizacja dla Grażynki“ VI; śr.: linoryt 1966 14/30, p.: Józef GielniakPraca opisana i reprodukowana w:
- Irena Jakimowicz, Józef Gielniak (seria: W kręgu sztuki), Arkady, Warszawa 1982, kat. 22, s. nlb. W w/w książce pracy Gielniaka towarzyszy reprodukcja drzeworytu Albrechta Dürera Walka Michała Archanioła ze smokiem, 1496-1498 oraz cytat z listu artysty i glosa autorki monografii: „Trąbę“ metafizyczną ukończyłem, ale nikomu nie pokazuję - może Tobie, Jacku, jak przyjedziesz i razem wydamy „wyrok“! (Józef Gielniak, list do Jacka Gaja z 7 II 1967)
Zaprzyjaźniony z Gielniakiem Werner Schmidt odkrył związek tej ryciny z drzeworytem A. Dürera „Walka Michała Archanioła ze smokiem“ z cyklu Apokalipsy. Tak o tym pisze: „Związek ten nie był przez artystę wyraźnie określony, ale ujawnia się w kompozycyjnym i treściowym pokrewieństwie obu grafik.“ [...] Schmidt zwraca jednocześnie uwagę, że faksymilową reprodukcję drzeworytu Dürera widział oprawioną, na ścianie pracowni Gielniaka jako jedyne dzieło dawnej sztuki.“
estymacja: 8 000 - 12 000
Józef Gielniak:
Józef Gielniak urodził się w rodzinie polskich emigrantów we Francji, tam skończył szkołę średnią, przez rok studiował w słynnej Ecole des Beaux Arts w Vallenciennes. Do Polski przyjechał w 1950 roku z zamiarem studiowania na wydziale Konsularno-Dyplomatycznym w Warszawie. Ze swoich planów musiał jednak zrezygnować z powodu choroby płuc. W wieku 21 lat trafił do sanatorium przeciwgruźliczego w Bukowcu koło Kowar na Dolnym Śląsku i tam spędził prawie całe dorosłe życie, tam powstały wszystkie jego grafiki. Architektura i otoczenie sanatorium były też najczęstszymi motywami jego prac, choć nie zawsze traktowanymi dosłownie. Opiekunem artystycznym Gielniaka był prof. Stanisław Dawski, rektor PWSSP we Wrocławiu, który zainteresował się jego pierwszymi pracami i jak wspominał Gielniak "wywołał jego twórczość".
Jego sztuka już za jego życia uznawana była przez krytyków za zjawisko unikatowe w skali światowej. Klimat jego dzieł nasuwał skojarzenia z pracami Boscha, Ensora, Gaudiego, utworami Kafki, Schulza, a przede wszystkim z Czarodziejską górą Tomasza Manna. Do Bukowca "pielgrzymowali" ludzie kultury zafascynowani jego grafikami, a jego prace wystawiano na całym świecie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-11-22 | 64 | 2 000 zł | 3 000 zł | N/A PLN USD EUR |