IInformacje o dziele:
Na odwrocie płótna stemple: 1./ - WIMMERS | GALLERY OF FINE ARTS | MUNICH; 2./ - W. COLLER & CO | NACH FOLGER | IN WIEN | Martahrlferstrasse 45 | Silberne Medaille
Obraz należy do rodzajowego nurtu twórczości Brandta. Przedstawia mnicha-kwestarza jeżdżącego po wioskach „od dworu do dworu” i zbierającego datki na rzecz klasztoru.
Postać i zwyczaj – wyjęte niemal z „Pamiętników kwestarza“ Ignacego Chodźki – w latach powstania obrazu „należały już do przeszłości. Ale niedawne jeszcze te czasy, kiedy kwestarz grał wybitną rolę w życiu społecznym prowincji”, a podobne sytuacje artysta znać mógł z autopsji.
Dosadna charakterystyka jadącego saniami zakonnika i woźnicy, łączy się tu z sugestywnym odtworzeniem pory, a nawet temperatury gasnącego zimowego dnia, świetnie malowanym śniegiem i wiejskim pejzażem o „czysto swojskim nastroju”.
Obraz – występujący pod tytułami Po kweście lub
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-12-06 | 40 | 300 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |