Agra Art | Aukcje

- 6 grudnia 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET W JESIENNYM SŁOŃCU, 1916
Nr:
13554
Technika:
pastel, karton
Wymiary:
46 cm x 33.5 cm
Cena wywoławcza:
70 000 zł
Cena uzyskana:
124 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: J. Malczewski | 1916

estymacja: 90 000 - 120 000

W twórczości Jacka Malczewskiego ogromną większość stanowią obrazy malowane olejno. Inne techniki zajmowały artystę tylko przejściowo, stanowiąc zaledwie margines jego dzieła. Można tu wspomnieć o akwarelach, temperach, litografii. Nieliczne obrazy artysta malował także w technice pastelu – rzadkie przykłady takich prac pochodzą głównie z dziewięćdziesiątych lat XIX wieku. Są to przede wszystkim portrety i to przeważnie portrety dużych rozmiarów. Malował swą żonę Marią, jakąś nieznaną damę, portretował przyjaciół malarzy; komponując ich portrety na różne sposoby, np. w zamaszystym Portretem Wyczółkowskiego nawiązywał do malarstwa tego artysty. Inaczej traktował portrety dzieci, a przykładem może być tu Portret dzieci artysty czy Portret chłopców - Edwarda i Rogera Raczyńskich z roku 1897. Twarzyczki dziecięce modelował miękko, światłocieniowo, z subtelną czułością, implikowaną niejako przez delikatną technikę pastelu. Podobnie traktowany jest również prezentowany tu portret W jesiennym słońcu, obraz o żywym, nasyconym kolorycie, który realizm w charakterystyce modelki łączy z niezwykle delikatnym modelunkiem rysów jej twarzy. Jak wskazuje data przy sygnaturze, obraz powstał w roku 1916. Znane są jego pastele z tego okresu – studia i szkice kompozycyjne, świadczące, że tej techniki nie zarzucił i nadal sporadycznie do niej powracał. (Przykładem są Studia z lat 1916 – 1917 –...
więcej

Jacek Malczewski:

Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877). 

W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii.  Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-12-06 65 70 000 zł 124 000 zł N/A PLN USD EUR