Agra Art | Aukcje

- 6 grudnia 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SCENA DWORSKA, ZAZDROŚĆ, 1852
Nr:
13615
Technika:
olej, deska
Wymiary:
39.7 cm x 32.3 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: L Löffler. 1852

To wczesne dzieło Leopolda Löfflera, obraz malowany niedługo po jego przyjeździe do Paryża; obok pewnych analogii z ówczesnym historyczno-salonowym malarstwem francuskim, wykazuje cechy które powtarzać się będą w jego późniejszej twórczości - klarowną kompozycję, umiar, stonowany, subtelny koloryt, czytelną, opowiadającą anegdotę oraz ... charakterystycznie ujętą sylwetkę psa, motywu znanego z wielu obrazów artysty. W zamierzeniu malarza, pies nie został tu wprowadzony przypadkiem; symbol wierności oznaczać może bezpodstawność uczucia zazdrości, któremu wyraźnie poddaje się, nerwowo szarpiący wąsa, mężczyzna. Obraz uchodził za dzieło niemieckiego malarza i grafika Ludwika Löfflera (1819-1876) i jako taki wystawiony był na aukcji w Amsterdamie w grudniu 2008. Nie jest to jednak atrybucja właściwa, zwłaszcza że sposób malowania i charakter pisma, którym wykonano sygnaturę - jednoznacznie wskazują na „naszego“ Leopolda Löfflera z Radymna.

estymacja: 30 000 - 40 000

Leopold Loeffler:

Leopold Löffler (Loeffler) - malarz scen rodzajowych i rodzajowo-historycznych; pierwotnie studiował na wydziale filozoficznym Uniwersytetu we Lwowie. Jednocześnie uczył się malarstwa, które następnie studiował w Akademii wiedeńskiej u Ferdinanda Georga Waldmüllera (1845-1846), później w Paryżu (od 1851 lub 1852) i w Monachium (1856). Na stałe zamieszkał w Wiedniu, gdzie cieszył się uznaniem i został mianowany członkiem tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Związany ze środowiskiem polskich malarzy kształcących się w wiedeńskiej Akademii, przyjaźnił się, m.in. z Arturem Grottgerem, Franciszkiem Tepą i Juliuszem Kossakiem. Często przyjeżdżał do kraju - do Lwowa, Radymna i do Krakowa, dokąd z czasem przeniósł się na stałe. W latach 1877-1897 był profesorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych; do grona jego uczniów należeli, m.in. Zdzisław Jasiński, Wojciech Weiss, Wincenty Wodzinowski, Stanisław Wyspiański. Malował obrazy historyczno-rodzajowe (Śmierć Stefana Czarnieckiego, 1860, Powrót rodziny szlacheckiej na gruzy rodzinnego domu po napadzie Tatarów, 1858), portrety oraz rodzajowe scenki mieszczańskie i wiejskie, powstające pod wyraźnym wpływem malarstwa Waldmüllera. Czytelna anegdota i sentymentalny wdzięk, doskonały rysunek i niezwykła precyzja w oddawaniu szczegółów przyniosły tym pracom ogromną popularność w kraju, w Austrii i na Węgrzech. Powodzenie sprawiło, że artysta - czasem nawet wielokrotnie - powtarzał te same kompozycje w licznych replikach. Jego obrazy pokazywane były na różnych wystawach; przede wszystkim w wiedeńskim Künstlerhaus, ale także w Berlinie, Monachium, Paryżu, Kolonii, Pradze oraz w Krakowie, Warszawie, Pownaniu i we Lwowie. Kupowano je do zbiorów cesarza, arystokracji, do licznych kolekcji niemieckich i prywatnych. Powielane w reprodukcjach „rozchodziły się po całej monarchii“. Dla podkreślenia swojej narodowości od roku 1867 artysta często dodawał przy sygnaturze słowo „Radymno“, nazwę miejscowości gdzie spędził dzieciństwo.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-12-06 62 20 000 zł - N/A PLN USD EUR