[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SCENA DWORSKA, ZAZDROŚĆ, 1852
Nr:
13615
Technika:
olej, deska
Wymiary:
39.7 cm x 32.3 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: L Löffler. 1852To wczesne dzieło Leopolda Löfflera, obraz malowany niedługo po jego przyjeździe do Paryża; obok pewnych analogii z ówczesnym historyczno-salonowym malarstwem francuskim, wykazuje cechy które powtarzać się będą w jego późniejszej twórczości - klarowną kompozycję, umiar, stonowany, subtelny koloryt, czytelną, opowiadającą anegdotę oraz ... charakterystycznie ujętą sylwetkę psa, motywu znanego z wielu obrazów artysty. W zamierzeniu malarza, pies nie został tu wprowadzony przypadkiem; symbol wierności oznaczać może bezpodstawność uczucia zazdrości, któremu wyraźnie poddaje się, nerwowo szarpiący wąsa, mężczyzna. Obraz uchodził za dzieło niemieckiego malarza i grafika Ludwika Löfflera (1819-1876) i jako taki wystawiony był na aukcji w Amsterdamie w grudniu 2008. Nie jest to jednak atrybucja właściwa, zwłaszcza że sposób malowania i charakter pisma, którym wykonano sygnaturę - jednoznacznie wskazują na „naszego“ Leopolda Löfflera z Radymna.
estymacja: 30 000 - 40 000
Leopold Loeffler:
Leopold Löffler (Loeffler) - malarz scen rodzajowych i rodzajowo-historycznych; pierwotnie studiował na wydziale filozoficznym Uniwersytetu we Lwowie. Jednocześnie uczył się malarstwa, które następnie studiował w Akademii wiedeńskiej u Ferdinanda Georga Waldmüllera (1845-1846), później w Paryżu (od 1851 lub 1852) i w Monachium (1856). Na stałe zamieszkał w Wiedniu, gdzie cieszył się uznaniem i został mianowany członkiem tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Związany ze środowiskiem polskich malarzy kształcących się w wiedeńskiej Akademii, przyjaźnił się, m.in. z Arturem Grottgerem, Franciszkiem Tepą i Juliuszem Kossakiem. Często przyjeżdżał do kraju - do Lwowa, Radymna i do Krakowa, dokąd z czasem przeniósł się na stałe. W latach 1877-1897 był profesorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych; do grona jego uczniów należeli, m.in. Zdzisław Jasiński, Wojciech Weiss, Wincenty Wodzinowski, Stanisław Wyspiański. Malował obrazy historyczno-rodzajowe (Śmierć Stefana Czarnieckiego, 1860, Powrót rodziny szlacheckiej na gruzy rodzinnego domu po napadzie Tatarów, 1858), portrety oraz rodzajowe scenki mieszczańskie i wiejskie, powstające pod wyraźnym wpływem malarstwa Waldmüllera. Czytelna anegdota i sentymentalny wdzięk, doskonały rysunek i niezwykła precyzja w oddawaniu szczegółów przyniosły tym pracom ogromną popularność w kraju, w Austrii i na Węgrzech. Powodzenie sprawiło, że artysta - czasem nawet wielokrotnie - powtarzał te same kompozycje w licznych replikach. Jego obrazy pokazywane były na różnych wystawach; przede wszystkim w wiedeńskim Künstlerhaus, ale także w Berlinie, Monachium, Paryżu, Kolonii, Pradze oraz w Krakowie, Warszawie, Pownaniu i we Lwowie. Kupowano je do zbiorów cesarza, arystokracji, do licznych kolekcji niemieckich i prywatnych. Powielane w reprodukcjach „rozchodziły się po całej monarchii“. Dla podkreślenia swojej narodowości od roku 1867 artysta często dodawał przy sygnaturze słowo „Radymno“, nazwę miejscowości gdzie spędził dzieciństwo.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-12-06 | 62 | 20 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |