IInformacje o dziele:
p.d.: Szancenbachna odwrocie napis na płótnie: JAN SZANCENBACH | STATEK POŻARNICZY W GÖTEBORGU VII | 1997
Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty. Jest to jeden z malowanej w 1997 większej serii obrazów przedstawiających stojące w porcie w Göteborgu, statki pożarnicze lub może raczej tzw. „latarniowce“. Statki te pełniąc rolę latarni morskiej lub innego światła nawigacyjnego, klasyfikowane są jako pływający znak nawigacyjny. Przeważnie bez napędu, zakotwiczone na stałe w miejscu, gdzie budowa latarni morskiej jest niemożliwa. Malowano je na kolor jaskrawo czerwony, aby mogły być dobrze widoczne na morzu. Obecnie spotykane coraz rzadziej, zastępowane są pławami świetlnymi.
Porównaj inną wersję kompozycji w albumie: - „Jacek Malczewski, Czesław Rzepiński, Juliusz Joniak, Jan Szancenbach. Malarstwo. Wystawa ze zbiorów krakowskich Rotarian i ich rodzin oraz Wystawa „Szancenbachowie: Jan, Maria i Krystyna“ ze zbiorów prywatnych profesora Jana Szancenbacha”, Pałac Sztuki w Krakowie TPSP, 19 X - 27 X 1996 oraz III - V 1999, Kraków 1999, strony i ilustracje bez numeracji.
estymacja: 18 000 - 20 000
Jan Szancenbach:
Jan Szancenbach (Kraków 1928 - Kraków 1998) studiował w latach 1940-1942 w Kunstgewerbeschule (czyli ASP zdegradowanej przez okupanta do roli szkoły zawodowej) pod kierunkiem m.in. Stanisława Kamockiego, Józefa Mehoffera, Andrzeja Jurkiewicza. Po zamknięciu uczelni, w latach 1942-1945 pracował zarobkowo i samodzielnie studiował. W 1945 został przyjęty ponownie na II rok studiów, które ukończył pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa w 1948 (dyplom uzyskał w 1952). Od 1948 pracował jako asystent w macierzystej pracowni oraz w pracowni liternictwa i projektowania graficznego Ludwika Gardowskiego. Przeszedł wszystkie szczeble kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (od 1986). Od 1972 prowadził własną katedrę na Wydziale Malarstwa. W latach 1987-1993 przez dwie kadencje był rektorem ASP w Krakowie. Jako malarz pozostawał wierny szkole koloryzmu polskiego, którego zasady przyswoił sobie w trakcie studiów u Eibischa. Jego malarstwo jest pełne światła i nasyconych barw, radosne, wręcz feeryczne. Obok wybitnych walorów kolorystycznych (zwłaszcza w czerwieniach malarz osiągał niezwykłą skalę odmian i odcieni) nie stroni od dekoratywizmu, co razem składa się na hedonistyczny, beztroski wyraz. Znany przede wszystkim jako twórca martwych natur, pejzaży, scen w ogrodach, Szancenbach zajmował się również malarstwem monumentalnym. Pracował m. in. przy renowacji Teatru im. Słowackiego w Krakowie oraz widowni i plafonu Opery we Wrocławiu. Innym wątkiem jego sztuki było projektowanie graficzne (znaki firmowe, plakaty, okładki, opakowania, etykiety, znaczki pocztowe itp.), zajmował się również ilustracją książkową i filmem rysunkowym.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-12-06 | 103 | 12 000 zł | 18 000 zł | N/A PLN USD EUR |