Agra Art | Aukcje

- 21 marca 2010

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
BATORY POD PSKOWEM, SZKIC DO OBRAZU, 1870
Nr:
13914
Technika:
ołówek, papier
Wymiary:
23.5 cm x 30 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
34 000 zł

IInformacje o dziele:

(wymiary w św. passe-partout: 22 x 29 cm )

na odwrocie karta z potwierdzającym autorstwo J. Matejki orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego (Kraków, 25 listopada 1944)

estymacja: 10 000 - 12 000

Rysunek jest jednym ze szkiców do wielkiego obrazu Batory pod Pskowem, nad którym Matejko pracował od II 1870 do VI 1872.
Przedstawiona na nim scena w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca, a obecne na obrazie postaci nie spotkały się nigdy w tym składzie. Matejko połączył tu bowiem dwa ważkie wydarzenia - poselstwo moskiewskie 1580 i pertraktacje pokojowe 1581 - tworząc swoistą, historiozoficzną syntezę zwycięskiej wojny z Moskwą prowadzonej przez Batorego w latach 1578-1582.

W zbiorach Domu Matejki w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie zachowało się kilka szkiców ołówkowych do Batorego, które przedstawiają kolejne etapy budowy kompozycji.

Na prezentowanym tu rysunku można już wyraźnie rozpoznać postaci z obrazu - siedzącego przed namiotem Stefana Batorego, stojącego przy nim kanclerza Jana Zamoyskiego, klęczącego władykę połockiego Cypriana, legata papieskiego Antonio Possewina, Stanisława Żółkiewskiego w husarskiej zbroi, siedzącego na koniu kozackiego hetmana Jana Oryszowskiego, kniazia Oboleńskiego oraz innych dostojników, bojarów i rycerzy.

Rysunek opisany i reprodukowany:

- M. Treter, Matejko. Osobowość artysty, twórczość, forma i styl, Lwów- Warszawa 1939, il. na...

więcej

Jan Matejko:

Jan Matejko (Kraków 1838 - Kraków 1893) - najwybitniejszy polski malarz historyczny; studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena (1860). Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął stanowisko dyrektora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865-1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował, m.in. album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795 oraz rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W rodzinnym domu malarza, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział MNK).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2010-03-21 23 8 000 zł 34 000 zł N/A PLN USD EUR