[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET CARYCY MARII FIODOROWNY, 1796-1797
Nr:
13931
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
74 cm x 59 cm
Cena wywoławcza:
180 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
Na odwrocie stara drewniana tabliczka własnościowa z napisem: PRINCESSE VICTOIRE RADZIWILL | Comtesse Niesiołowska | MERE DE LA comtesse DE CHOISEUL-GOUFFIER
Nalepki antykwaryczne z określeniem: J.B. Lampi. Portrait of Tsarista ‘ oil on
estymacja: 190 000 - 200 000
Portretowana dama to Zofia Dorota Augusta księżniczka Wirtemberska (1759-1828), która przyjęła imię Marii Fiodorowny poślubiając w roku 1776 księcia Pawła Romanowa, późniejszego Pawła I cara Rosji w latach 1796-1801. Była matką dziesięciorga dzieci; dwaj jej synowie - Aleksander I i Mikołaj I - zostali władcami Rosji i królami Polski, trzeci zapisał się w naszej historii jako wielki książę Konstanty Pawłowicz. Więcej o Marii Fiodorownej - patrz ciekawy artykuł Joanny Kościelnej Imperatrisa Rosji na stronie www.sedinum.stetinum.pl
Maria Fiodorowna ukazana jest w popiersiu z wysoko zaczesanymi włosami, w sukni zdobionej bogatymi koronki, z czerwonym bolerkiem na ramionach. Z prawego ramienia do lewego boku biegnie błękitna wstęga, na piersi gwiazda orderu i łańcuch z miniaturowym wizerunkiem cara Pawła I.
estymacja: 190 000 - 200 000
Portretowana dama to Zofia Dorota Augusta księżniczka Wirtemberska (1759-1828), która przyjęła imię Marii Fiodorowny poślubiając w roku 1776 księcia Pawła Romanowa, późniejszego Pawła I cara Rosji w latach 1796-1801. Była matką dziesięciorga dzieci; dwaj jej synowie - Aleksander I i Mikołaj I - zostali władcami Rosji i królami Polski, trzeci zapisał się w naszej historii jako wielki książę Konstanty Pawłowicz. Więcej o Marii Fiodorownej - patrz ciekawy artykuł Joanny Kościelnej Imperatrisa Rosji na stronie www.sedinum.stetinum.pl
Maria Fiodorowna ukazana jest w popiersiu z wysoko zaczesanymi włosami, w sukni zdobionej bogatymi koronki, z czerwonym bolerkiem na ramionach. Z prawego ramienia do lewego boku biegnie błękitna wstęga, na piersi gwiazda orderu i łańcuch z miniaturowym wizerunkiem cara Pawła I.
Obraz jest autorską - zredukowaną do popiersia - repliką wielkiego reprezentacyjnego portretu Marii Fiodorowny, który Lampi malował w roku 1795, więc jeszcze za życia carycy Katarzyny II.
Portret ten znajduje się w Pałacu w Pawłowsku (ol. pł., 258 x 200 cm) i przedstawia Marię Fiodorownę, wówczas jeszcze wielką księżnę rosyjską, w całej postaci na tle parkowego pejzażu....
więcej
Giovanni Battista Lampi:
Giovanni Battista Lampi (Romeno k. Trydentu 1751 - Wiedeń 1830), zwany Starszym (Jan Chrzciciel Lampi, Johann Baptist von Lampi) był jednym z najwybitniejszych portrecistów swojej epoki. Włoch z pochodzenia, działał głównie w Austrii, we Włoszech a także w Polsce i Rosji.
Początkowo uczył się w Romeno pod kierunkiem ojca, malarza Mathiasa Lampiego. Następnie - w latach 1768-1781 - kształcił się w Salzburgu w pracowni Pietra Antonia Lorenzoniego. W latach 1771-1779 przebywał w Weronie i w Trydencie; w latach 1780-83 w Innsbrucku i Klagenfurcie skąd przeniósł się na stałe do Wiednia. W 1786 został profesorem i radcą Akademii wiedeńskiej (funkcję tę pełnił z przerwami do 1822). Lata 1788-1791 spędził w Polsce, zaproszony przez króla Stanisława Augusta. W 1791 wrócił do Wiednia, skąd jednak niebawem wyjechał, by następne lata 1792-1797 spędzić w Rosji, na dworze Katarzyny II, gdzie portretował carycę, członków jej rodziny, dostojników rosyjskich. Do Wiednia wrócił w 1797; w 1798 został nobilitowany przez cesarza Franciszka II, w 1799 został honorowym obywatelem miasta.
Powszechnie ceniony, był członkiem Akademii w Weronie (1773), Wiedniu (1785), członkiem honorowym Akademii w Petersburgu (1794) i Akademii szwedzkiej (1800).
Lampi był przede wszystkim portrecistą dworów i arystokracji, choć malował także sceny religijne i mitologiczne. Jego wczesna twórczość kształtowała się pod wpływem późnego baroku włoskiego, by z czasem ewoluować w kierunku klasycyzmu, z inspiracjami sztuką francuską i malarstwem angielskim. W portretach podkreślał indywidualność modela, nieznacznie go idealizując; portretowanych przedstawiał często na tle pejzażu i zazwyczaj przydawał im akcesoria określające zainteresowanie lub pozycję (książka, paleta, nuty, szabla, dokument itp.).
Twórczość Lampiego - jako autora licznych portretów osobistości polskich - łączy się także ze sztuką polską; artysta portretował, m.in. Stanisława Augusta i osoby związane z dworem, marszałków Sejmu Wielkiego, dygnitarzy, magnatów oraz arystokratyczne damy. Miał tu wielu uczniów i naśladowców. W Polsce działali także dwaj jego synowie - Jan Chrzciciel Lampi, zwany Młodszym (1773-1837) oraz Franciszek Ksawery Lampi (1882-1852). Wielka wystawa obrazów artysty odbyła się w roku 2001 w Trydencie; zebrano na niej obrazy z licznych, w tym także polskich, muzeów europejskich. Wystawie towarzyszył doskonale opracowany, bogato ilustrowany katalog (Un ritrattista nell'Europa delle corti Giovanni Battista Lampi 1751-1830, a cura di F. Mazzoca, R. Pancheri, A. Casagrande, Castello del Buonaconsilio, Trento 2001).
Początkowo uczył się w Romeno pod kierunkiem ojca, malarza Mathiasa Lampiego. Następnie - w latach 1768-1781 - kształcił się w Salzburgu w pracowni Pietra Antonia Lorenzoniego. W latach 1771-1779 przebywał w Weronie i w Trydencie; w latach 1780-83 w Innsbrucku i Klagenfurcie skąd przeniósł się na stałe do Wiednia. W 1786 został profesorem i radcą Akademii wiedeńskiej (funkcję tę pełnił z przerwami do 1822). Lata 1788-1791 spędził w Polsce, zaproszony przez króla Stanisława Augusta. W 1791 wrócił do Wiednia, skąd jednak niebawem wyjechał, by następne lata 1792-1797 spędzić w Rosji, na dworze Katarzyny II, gdzie portretował carycę, członków jej rodziny, dostojników rosyjskich. Do Wiednia wrócił w 1797; w 1798 został nobilitowany przez cesarza Franciszka II, w 1799 został honorowym obywatelem miasta.
Powszechnie ceniony, był członkiem Akademii w Weronie (1773), Wiedniu (1785), członkiem honorowym Akademii w Petersburgu (1794) i Akademii szwedzkiej (1800).
Lampi był przede wszystkim portrecistą dworów i arystokracji, choć malował także sceny religijne i mitologiczne. Jego wczesna twórczość kształtowała się pod wpływem późnego baroku włoskiego, by z czasem ewoluować w kierunku klasycyzmu, z inspiracjami sztuką francuską i malarstwem angielskim. W portretach podkreślał indywidualność modela, nieznacznie go idealizując; portretowanych przedstawiał często na tle pejzażu i zazwyczaj przydawał im akcesoria określające zainteresowanie lub pozycję (książka, paleta, nuty, szabla, dokument itp.).
Twórczość Lampiego - jako autora licznych portretów osobistości polskich - łączy się także ze sztuką polską; artysta portretował, m.in. Stanisława Augusta i osoby związane z dworem, marszałków Sejmu Wielkiego, dygnitarzy, magnatów oraz arystokratyczne damy. Miał tu wielu uczniów i naśladowców. W Polsce działali także dwaj jego synowie - Jan Chrzciciel Lampi, zwany Młodszym (1773-1837) oraz Franciszek Ksawery Lampi (1882-1852). Wielka wystawa obrazów artysty odbyła się w roku 2001 w Trydencie; zebrano na niej obrazy z licznych, w tym także polskich, muzeów europejskich. Wystawie towarzyszył doskonale opracowany, bogato ilustrowany katalog (Un ritrattista nell'Europa delle corti Giovanni Battista Lampi 1751-1830, a cura di F. Mazzoca, R. Pancheri, A. Casagrande, Castello del Buonaconsilio, Trento 2001).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-03-21 | 4 | 180 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |