Agra Art | Aukcje

- 21 marca 2010

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NA TARGU. SPRZEDAWCA KILIMÓW, LATA 80.XIX W.
Nr:
13973
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 36 cm
Cena wywoławcza:
22 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: M. G. Wywiórski

Wczesna praca artysty, wyraźnie wskazująca na jego fascynację malarstwem Józefa Brandta, w którego pracowni studiował w Monachium. Obraz utrzymany jest w jednolitej, monochromatycznej tonacji barwnej. Powstał zapewne jako jedno ze studiów przygotowawczych malowanych przed przystąpieniem do pracy nad bardziej rozbudowaną kompozycją finalną, dziełem znanym pt. Na wschodnim targu (olej, płótno, 52 x 71 cm; zbiory prywatne), a pokazanym na ostatniej wystawie malarstwa „polskich monachijczyków“ w Muzeum w Suwałkach (por. kat.: „Malarze polscy w Monachium”, Muzeum w Suwałkach 2005, s. 126-127, il.).

Podobnych obrazów - nawiązujących do brandtowskich scen ze wschodnich jarmarków i targów, w latach 80. XIX w. namalował Wywiórski kilka. Przykładem może być także obraz „Na wschodnim targu” wystawiony w D.A. Agra-Art w roku 1998 (patrz: www.agraart.pl).

Michał Gorstkin Wywiórski:

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2010-03-21 33 22 000 zł - N/A PLN USD EUR