IInformacje o dziele:
Zespół siedmiu rycin z dziewięciu ilustracji do książki „La Porte Lourde. Poemes en prose de René Morand, dessins hors-texte par Eugene Zak”Książka została wydana w 1929 przez Galerie Zak w Paryżu w nakładzie 300 egzemplarzy + 10 niesprzedażnych i zawierała dziewięć rycin, wykonanych techniką miękkiego werniksu. Egzemplarze książki znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz w zbiorach prywatnych.
Ryciny opisane i reprodukowane w katalogu:
- B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 220-221, nr kat. IV / 1 - 9, il.
estymacja: 7 000 - 10 000
KONCERT (fot.)
miękki werniks, papier, 11,2 x 13,1 cm (odcisk płyty: 11,2 x 13,1 cm)
WĘDROWIEC
miękki werniks, papier, 15 x 9,7 cm (odcisk płyty: 15,9 x 11 cm)
WŁÓCZĘGA
miękki werniks, papier, 14,7 x 8,2 cm (odcisk płyty: 15,5 x 9,1 cm)
MŁODZIENIEC Z KWIATKIEM
miękki werniks, papier, 15,5 x 8,1 cm (odcisk płyty: 16 x 9,4 cm)
KĄPIEL
miękki werniks, papier, 10,5 x 12,4 cm (odcisk płyty: 11,3 x 13,2 cm)
CHŁOPIEC Z HARMONIĄ
miękki werniks, papier, 15,3 x 9,5 cm (odcisk płyty: 16,5 x 10,7 cm)
SZCZĘŚLIWA RODZINA
miękki werniks, papier, 12,6 x 14 cm (wymiar kompozycji)
Wszystkie ryciny oprawione podobnie do "Koncertu".
Eugeniusz Zak:
Eugeniusz Zak (Żak) (Mogilno/Mohylno w dawnej guberni mińskiej 1884 – Paryż 1926) dzieciństwo spędził w Mogilnie (Mohylnie) i (od 1892) w Warszawie. W roku 1902 wyjechał do Paryża, gdzie studiował w École des Beaux-Arts u Jeana Léona Gérôme’a i w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. W 1903 podróżował do Włoch, był w Rzymie, we Florencji, Pizie, Mediolanie. Następnie pojechał do Monachium, gdzie przez pół roku kształcił się u Antona Ažbego. W 1904 powrócił do Paryża i zadebiutował w Salonie Jesiennym. W Paryżu pozostał do 1914, później przeniósł się do Vence i Nicei. Lata 1916-1921 spędził w Polsce. W 1921 wyjechał do Niemiec; mieszkał w Bonn (gdzie wykonał polichromie do willi architekta F.A. Breuhausa), później w Berlinie. W 1923 wrócił do Paryża. Wiele wystawiał, biorąc m.in. udział w paryskich Salonach, w wystawach w Barcelonie (1912), Wenecji (Biennale 1914), Wiedniu (1915). Czynnie uczestniczył także w polskim życiu artystycznym – należał do Tow. Artystów Polskich „Sztuka”, wystawiał też z Formistami, był współzałożycielem ugrupowania „Rytm”. Był jednym z najwybitniejszych polskich artystów tzw. École de Paris. Inspiracji szukał w sztuce renesansu, w malarstwie Cezane’a i Picassa. We wcześniejszym okresie twórczości malował portrety oraz wykonywał – inspirowane sztuką renesansową – sangwinowe rysunki głów i popiersi. Malował też idealizowane, liryczne i poetyckie w nastroju sceny w pejzażu, a po 1920 kompozycje figuralne z jedną lub kilkoma postaciami pasterzy, tancerek, arlekinów we wnętrzach lub w pejzażu. Jego obrazy przesycone są łagodnym nastrojem melancholii i zadumy. Wiotkie sylwetki przedstawianych postaci artysta poddawał swoistej stylizacji – wydłużając proporcje i nadając im giętkie, niemal taneczne pozy. Obrazy te odznaczają się dekoracyjnością, rytmicznymi, „tanecznymi” układami form, miękkim światłocieniowym modelunkiem, a często także efektami fakturowymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-03-21 | 87 | 5 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |