[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET SENTYMENTALNY, 1973
Nr:
14009
Technika:
akryl, płótno
Wymiary:
130 cm x 120 cm
Cena wywoławcza:
10 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
na odwrocie napis autorski: „JANUSZ PRZYBYLSKI | „PORTRET SENTYMENTALNY“ 1973 | 130 X 120 cm. TECH. ACRYL.estymacja: 15 000 - 18 000
Obraz wystawiany i reprodukowany:
- Malerei und Plastik aus Polen, Städtische Kunsthalle Mannheim, 3 XI -2 XII 1973, kat. poz. 53, il.
Janusz Przybylski:
Janusz Przybylski studiował malarstwo w ASP w Warszawie, uzyskując dyplom w pracowni Aleksandra Kobzdeja w 1963. Od tegoż roku był pedagogiem w macierzystej uczelni, od 1987 profesorem. Zajmował się równolegle malarstwem, rysunkiem, grafiką warsztatową w technikach metalowych i litografii, a także - w mniejszym stopniu - grafiką użytkową (projektowanie graficzne i plakat). W obu głównych dziedzinach, tj. malarstwie i grafice zdobywał liczące się sukcesy i nagrody, jak I nagroda na Internationale Graphik-Ausstellung, Wiedeń 1967, Złoty Medal na XI Biennale Sztuki, Sao Paulo 1971, Grand Prix na VI Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie 1972, jedna z I nagród na VII Ogólnopolskiej Wystawie Grafiki, Warszawa 1976, Medal Apollo 85, Talla (Włochy) i in. Choć na początku swej drogi twórczej interesował się abstrakcją i malarstwem materii, już ok. 1965 zwrócił się ku sztuce przedstawiającej, szybko stając się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. nowej figuracji w sztuce polskiej. Był zafascynowany sztuką Francisa Bacona, której dramatyczną wymowę łagodził akcentami groteski i życzliwej ironii. W latach 70. wprowadzał, zwłaszcza w grafice, elementy charakterystyczne dla pop-artu, jak ujęcia fotograficzne wmontowywane w obraz oraz charakterystyczne dla tego medium skróty kompozycyjne i efekty świetlne. Od połowy lat 70. tworzył sceny nawiązujące do Goyi i Picassa, dodatkowo podkreślając te źródła inspiracji w literackich tytułach prac. Nurt ten objawił się szczególnie mocno w jego cyklach malarskich, rysunkowych i litograficznych, jak „Błędne koło“, „Atelier“, „Manon“, „Zaklęty krąg“ i in. W latach 80. pracował nad własną koncepcją sztuki, nazwaną przezeń „lin-art“, w której wywodził różnorakie konotacje związane z liną, jej rolą i znaczeniem w życiu, poruszając przy tym wątki egzystencjalne i symboliczne.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-03-21 | 101 | 10 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |