[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
Nr:
14225
Technika:
akwarela, karton na płótnie
Wymiary:
141 cm x 106.5 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
22 000 zł
IInformacje o dziele:
karton - projekt polichromii do Kościoła Mariackiego w Krakowie
sygnowany p.d.: JM r.p. 1889. [monogram wiązany]
Nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie - wspaniałym dziełem sztuki dekoracyjnej - pracował Matejko w latach 1889-1891. Artysta, mocno już wówczas schorowany, nie poprzestał na sporządzeniu samego projektu dekoracji i przygotowaniu poszczególnych kartonów, ale pracował także na rusztowaniach, nanosząc malowidła na ściany świątyni. Pomagali mu uczniowie, wśród nich Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer i Włodzimierz Tetmajer, którzy sami zasłynęli później jako wybitni twórcy witraży i polichromii. Całą tę ogromną pracę Matejko wykonał bezinteresownie, wspierając jeszcze komitet odnowy kościoła sporą kwotą przeznaczoną na cele konserwatorskie. Na ścianach prezbiterium - obok prześlicznych aniołów trzymających wstęgi z wersetami Litanii loretańskiej - znalazły się też emblematy krakowskich cechów - samostrzelników, pasamoników, rzeźników i złotników malowane na podstawie starych cechowych pieczęci. W przypadku złotników, Matejko posłużył się wizerunkiem ich patrona św. Eligiusza, przedstawiającym świętego przy warsztacie, umieszczonym na złoconej siedemnastowiecznej tablicy, znajdującej się dziś w zbiorach krakowskiego Muzeum Historycznego. Godło cechu artysta umieścił na południowej ścianie prezbiterium, przy pierwszym oknie za łukiem tęczy.
Matejkowskiej polichromii kościoła Mariackiego poświęcona była wystawa OPUS MAGNUM urządzona...
sygnowany p.d.: JM r.p. 1889. [monogram wiązany]
Nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie - wspaniałym dziełem sztuki dekoracyjnej - pracował Matejko w latach 1889-1891. Artysta, mocno już wówczas schorowany, nie poprzestał na sporządzeniu samego projektu dekoracji i przygotowaniu poszczególnych kartonów, ale pracował także na rusztowaniach, nanosząc malowidła na ściany świątyni. Pomagali mu uczniowie, wśród nich Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer i Włodzimierz Tetmajer, którzy sami zasłynęli później jako wybitni twórcy witraży i polichromii. Całą tę ogromną pracę Matejko wykonał bezinteresownie, wspierając jeszcze komitet odnowy kościoła sporą kwotą przeznaczoną na cele konserwatorskie. Na ścianach prezbiterium - obok prześlicznych aniołów trzymających wstęgi z wersetami Litanii loretańskiej - znalazły się też emblematy krakowskich cechów - samostrzelników, pasamoników, rzeźników i złotników malowane na podstawie starych cechowych pieczęci. W przypadku złotników, Matejko posłużył się wizerunkiem ich patrona św. Eligiusza, przedstawiającym świętego przy warsztacie, umieszczonym na złoconej siedemnastowiecznej tablicy, znajdującej się dziś w zbiorach krakowskiego Muzeum Historycznego. Godło cechu artysta umieścił na południowej ścianie prezbiterium, przy pierwszym oknie za łukiem tęczy.
Matejkowskiej polichromii kościoła Mariackiego poświęcona była wystawa OPUS MAGNUM urządzona...
więcej