Agra Art | Aukcje

- 13 czerwca 2010

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ORIENTALNY JEŹDZIEC NAPINAJĄCY ŁUK, PO 1816
Nr:
14234
Technika:
olej, blacha
Wymiary:
26.5 cm x 35 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

W załączeniu ekspertyza pana Janusza M. Michałowskiego wydana w Warszawie, 29 listopada 2009.

Janusz Michałowski, badacz i znawca sztuki Orłowskiego, uznając prezentowany obraz za własnoręczną pracę tego artysty, przypomina, że w jego twórczości z okresu rosyjskiego spotyka się często autorskie powtórzenia własnych kompozycji.

Orłowski - pisze Janusz Michałowski - „niewątpliwie powtarzał takie motywy czy kompozycje, które były cenione i oczekiwane przez odbiorców.
Omawiany tu obraz ma bliską analogię w scenie zatytułowanej Bitwa, datowanej 1816 i sygnowanej monogramem AO ze zbiorów Muzeum Sztuki w Sumach na Ukrainie (olej, blacha, 40,6 x 32,3 cm; nr inw. Ż-6) reprodukowanym w tomie serii Malarstwo Polskie - Oświecenie, klasycyzm, romantyzm opracowanym przez Stefana Kozakiewicza (Warszawa 1976, nr kat. 59, il. 59).

Nasz obraz jest jednak redukcją, pomniejszoną repliką obrazu z Sum, od którego zresztą różni się nie tylko odmienną liczbą postaci i drobniejszymi szczegółami, ale także kompozycją; zamkniętą tu w prostokącie poziomym a nie - jak w obrazie z Sum - pionowym.
Przy identyczności postaci konia i jeźdźca, przy tożsamości malarskiej faktury obrazu, różnice te są argumentem na rzecz oryginalności dzieła. Kopista nie pozwoliłby sobie na najmniejsze nawet odstępstwa w stosunku do rysunku pierwowzoru, na wprowadzenie zmian mógł sobie pozwolić jedynie...

więcej

Aleksander Orłowski:

Aleksander Orłowski (Warszawa 1777 – Petersburg 1832) - malarz, rysownik i grafik. Protegowany księżnej Izabelli Czartoryskiej, w latach 1793-1801 kształcił się w pracowni J. P. Norblina, który wywarł zasadniczy wpływ na całą jego późniejszą twórczość. Dorywczo uczył się także w zamkowej „malarni” M. Bacciarellego, u miniaturzysty W. de Lesseura i sztycharza B. Folino. Brał udział w powstaniu kościuszkowskim. Okresowo pracował dla ks. Józefa Poniatowskiego i dla ks. Heleny Radziwiłłowej. W roku 1802 wyjechał na Litwę, a stamtąd do Petersburga, gdzie zamieszkał na stałe, zyskując wkrótce ogromną popularność. Został nadwornym rysownikiem wielkiego księcia Konstantego, pracował też dla cesarza Aleksandra I. W roku 1809 otrzymał tytuł akademika petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był przede wszystkim rysownikiem, chętnie malował też pastelami i olejno. Tematyka jego prac była różnorodna: tworzył sceny batalistyczne, rysował i malował wschodnich jeźdźców, charakterystyczne typy ludowe, sceny z życia wsi, pejzaże, portrety i karykatury. Od 1816 zajmował się litografią, popularyzując tę technikę na terenie Rosji. Był wybitną postacią polskiej kolonii artystycznej w Petersburgu. Z podziwem pisał o Orłowskim Aleksander Puszkin, odnajdujący w jego sztuce cechy bliskie własnym, romantycznym ideałom, a zaprzyjaźniony z nim Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu” kilka wierszy poświęcił „naszemu malarzowi Orłowskiemu”, który mimo, że „życie strawił w Peterburku | Sławny malarz (mam jego kilka szkiców w biurku),| Mieszkał tuż przy cesarzu, na dworze, jak w raju,| A nie uwierzy Hrabia, jak tęsknił po kraju,| Lubił ciągle wspominać swej młodości czasy,| Wysławiał wszystko w Polszcze: ziemię, niebo, lasy...”

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2010-06-13 20 40 000 zł - N/A PLN USD EUR