IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy
Obraz Obozowisko kozaków powstał zapewne około roku 1870, mniej więcej w tym samym okresie co Czarniecki pod Koldyngą, obraz, który uznawany jest za najlepsze dzieło artysty. Przypomina o wcześniejszej podróży Brandta na Ukrainę i Podole, którą odbył w towarzystwie Juliusza Kossaka, swego mistrza i przyjaciela.
Obaj artyści, rozkochani w tradycji szlacheckiej i wolnym, pełnym przygód życiu Kozaków i dawnego rycerstwa, rysowali i szkicowali wówczas stepowe krajobrazy, motywy z kresowych miasteczek, ludowe typy, stroje, broń i rozmaite przedmioty codziennego użytku. Te swoje szkice Brandt wykorzystywał później przy komponowaniu i malowaniu większych obrazów olejnych.
Obraz Obozowisko kozaków utrzymany jest w jednolitej tonacji barwnej sugestywnie oddającej wieczorne, nikłe i rozproszone światło zapadającego zmierzchu, w którym zacierają się kształty postaci i krajobrazu. Scena emanuje lirycznym nastrojem spokoju i wieczornego znużenia, przywodząc równocześnie skojarzenia z pisarstwem Sienkiewicza i „dzikimi polami“ Ukrainy, każąc pamiętać o podziwie, jaki pisarz żywił dla malarstwa artysty i o inspiracjach, jakie czerpał z jego płócien.
Obraz opisany i reprodukowany:
- J. Derwojed, Józef Brandt, Warszawa 1960,...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-06-13 | 23 | 70 000 zł | 70 000 zł | N/A PLN USD EUR |