Agra Art | Aukcje

- 13 czerwca 2010

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
RELIEF XVII, 1961
Nr:
14271
Technika:
olej, płyta pilśniowa
Wymiary:
34 cm x 30 cm
Cena wywoławcza:
48 000 zł
Cena uzyskana:
64 000 zł

IInformacje o dziele:

podpisany na odwrocie: XVII 1961. | H. Stażewski, powyżej ślad po nalepce

Pochodzenie: kolekcja prywatna; Galeria Annely Juda Fine Art, Londyn 1981-1984; następnie prywatna kolekcja niemiecka.

Obraz wystawiany i reprodukowany:
- Henryk Stazewski Paintings and Refiels, Annely Juda Fine Art, 10 XI - 18 XII 1982, Londyn 1982, poz. kat. 5, il.


Analogiczne porównaj:
- Henryk Stażewski (1894-1988), [wystawa w:] Institut Polonais de Paris 5 V - 15 VII 1997, Paryż 1997, poz. kat. 12, 13, 14.

Henryk Stażewski:

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2010-06-13 126 48 000 zł 64 000 zł N/A PLN USD EUR