Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 12 marca 1995

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET PANI W NIEBIESKIEJ SUKNI
Nr:
1816
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
43 cm x 39 cm
Cena wywoławcza:
15 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Sygnowany ołówkiem p.g.: Olga Boznańska

Na odwrocie napis białą farbą: "MN 12", ołówkiem: "nr inw. 687" oraz nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Poznaniu z numerem Mp 377; nalepka monograficznej wystawy Olgi Boznańskiej w Krakowie w 1960 r. Obraz jest portretem Wiesławy Cichowicz; datowanie za katalogiem Muzeum Narodowego w Krakowie. Bibliografia: - "Olga Boznańska (1865-1940), Wystawa zbiorowa" (oprac. H. Blum, Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska, S. Wojdak), Muzeum Narodowe, Kraków 1960, s. 75, nr 172.

Olga Boznańska:

Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1995-03-12 15 000 zł - N/A PLN USD