IInformacje o dziele:
ŻOŁNIERZ NA KONIU I SZKIC POPIERSIA WOJSKOWEGO (awers)
akwarela, tusz, ołówek, pędzel, pióro, papier czerpany
SZKICE GŁÓW MĘSKICH, JEŹDŹCÓW I KONI (rewers)
tusz, ołówek, pędzel, pióro, papier czerpany
69 x 57 cm
na rewersie autorskie napisy: dwie kolumny rachunków oraz częściowo nieczytelny tekst: Tarko[...] Mania | w[...S[..] Barb[.] | Irok [.....]
Szkice na rewersie (umieszczone „odwrotnie“ w stosunku do kompozycji z awersu) pochodzą prawdopodobnie z lat 1837-1846, a powstać mogły w majątku artysty w Krzyżtoporzycach lub w Bolestraszycach. Jak wspomina córka artysty, Michałowski „wieczorami [...] przy herbacie, przy lampie [...] kreślił mnóstwo szkiców piórem. Szkicowanie tak mu było właściwem, że jakby bezwiednie zapełniał nimi księgi gospodarcze, rachunkowe, w których obok cyfr mnożyły się konie, ludzie, często ci, z którymi miał w obecnej chwili do czynienia“.
Piotr Michałowski:
Piotr Michałowski (Kraków 1800 – Krzysztoforzyce / Krzyżtoporzyce 1855) był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-10-17 | 24 | 45 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |