IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: A. Tom Dieck | 1855.
Na prawej listwie krosna fragment nalepki (druk) z wiązanymi literami: NDGKV.
Na bocznej krawędzi ramy nalepka (druk) z częściowo czytelnym tekstem: [...] Ludwig Graf | Vergolder | Dresden
Święta Cecylia, była pierwszym obrazem Diecka, który przyniósł młodemu artyście prawdziwe uznanie. Malowany w roku 1854 i rok później pokazany na wystawie w Dreźnie musiał się szczególnie podobać, skoro w latach następnych artysta namalował jedną lub nawet dwie jego repliki.
Pierwszą z nich było by płótno tu prezentowane - obraz oznaczony datą 1855, która może wskazywać, że powstał już po namalowaniu pierwszej wersji. Nie można jednak wykluczyć, że data została położona później i że jest to właśnie ta wczesna kompozycja. Brak pełniejszych danych nie pozwala tej kwestii definitywnie rozstrzygnąć.
Druga replika Świętej Cecylii - określana jako własnoręczne powtórzenie - powstała w nieznanym nam czasie. Ten właśnie obraz w roku 1878 został zakupiony od samego Diecka do zbiorów Galerii Drezdeńskiej. W dawnym katalogu Galerii, wydanym w 1884 znajdujemy też informację o jego wymiarach; 120 x 83 cm. Był więc nieco mniejszy od prezentowanego tu płótna, nie może więc być z nim utożsamiany. Wiadomość o jego dalszych losach podaje słownik Thieme - Beckera, według którego w roku 1907 obraz został przekazany...
August Christian Herman Tom Dieck:
August Christian Herman Tom Dieck (Oldenburg 1831- 1893 Drezno) - niemiecki malarz portrecista związany z kręgiem Nazarejczyków. Studia artystyczne rozpoczął wcześnie; w latach 1847-1851 kształcił się w Akademii Sztuki w Dreźnie pod kierunkiem Adolfa Wichmanna, a następnie Juliusa Schnorra von Carosfeld. Zapewne pod wpływem nauczycieli już wówczas począł malować italianizujące kompozycje religijne. W roku 1855 na wystawie w Akademii pokazał obraz przedstawiający Świętą Cecylię, pierwszą pracę, którą zwrócił na siebie uwagę krytyki. W roku 1857 wyjechał do Włoch - był we Florencji oraz w Rzymie, gdzie spędził prawie cztery lata. Tu zbliżył się do grupy tzw. Nazarejczyków, malarzy skupionych wokół Petera Corneliusa, którzy w swych obrazach inspirowali się przede wszystkim sztuką włoskiego renesansu oraz malarstwem H. Dürera. W Rzymie namalował Dwie Marie u grobu Chrystysa, obraz w stylu Nazareńczyków, nawiązujący wyraźnie do znanego dzieła Friedricha Overbecka Italia i Germania z 1828 roku. We Włoszech prowadził też studia nad twórczością Rafaela Santi, wykonując szereg rysunków o rafaelowskich motywach. W roku 1861 wrócił do Drezna. Tu nauczał malarstwa i rysunku, pracując także dla Nikolausa Friedricha Petera, Wielkiego Księcia Oldenburga. W 1867 namalował portrety Księcia i Księżnej, wykonywał też kopie obrazów do książęcej galerii Augusteum w Oldenburgu. Malował obrazy do kościołów - Chrystusa na Górze Oliwnej dla kościoła w Abbenhausen, Przemienienie Pańskie dla ewangelickiego kościoła w Cloppenburgu. W roku 1878 przygotował kartony witraży do kaplicy w Albrechtsburg w Miśni. Był także autorem obrazu o tematyce mitologicznej - Pan pocieszający Psyche - inspirowanego freskami Rafaela z Villa Farnesina. Więcej informacji o artyście m.in. na stronie: www.lb-oldenburg.de/pdf/biohandb/cd.pdf
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-10-17 | 70 | 50 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |