Agra Art | Aukcje

- 5 grudnia 2010

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ULICA NAD KANAŁEM, 1940-1945
Nr:
12906
Technika:
olej, tektura naklejona na sklejkę
Wymiary:
50 cm x 62 cm
Cena wywoławcza:
160 000 zł
Cena uzyskana:
160 000 zł

IInformacje o dziele:

Na odwrocie cztery fotografie dotyczące pierwotnego stanu obrazu; kompozycja Ulica nad kanałem znajdowała się pierwotnie na rewersie Pejzażu z południowej Francji (patrz: Katalog Agra-Art, 1 VI 2008, nr kat. 83). Podczas przeprowadzonej konserwacji rozwarstwiono tekturowa podłoże, tym samym rozdzielając obie kompozycje.

Zbliżony motyw miejski z kanałem, starymi platanami i ulicą powtórzyła artystka kilkakrotnie, np. w olejnym obrazie Pejzaż z młynem czy akwareli Kanał.
Obie prace reprodukowane w: École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka. / École de Paris. Jewish Artists from Poland in the Wojtek Fibak Collection, Katalog pod red. Józefa Grabskiego, Pałac Sztuki w Krakowie, TPSP lipiec-sierpień 1998, nr kat. 112, 115.

Mela - (Melania Mutermilch) Muter:

Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.

Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.

W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-05-31 87 160 000 zł - N/A PLN USD EUR
2010-12-05 87 160 000 zł 160 000 zł N/A PLN USD EUR