IInformacje o dziele:
W środkowej partii obrazu widoczne łączenie desek.
Na odwrocie, w lewym górnym rogu napis czarnym tuszem: Władysław Podkowiński. | dostałam w Lutym 1899 r. | Józefowa Kotarbińska ~
Przy górnej krawędzi uszkodzona nalepka Tow. Zachęty w Warszawie z częściowo zachowanym napisem (druk + atrament): 18248 Autor Podkowiński Władysław | Tytuł Pejzaż /.../ Wykonanie olej | Cena /......../ bińsk /...../ 5/ VI 31 | 55.
Prawdopodobnie chodzi tu o wystawę w Zachęcie Wojciech Gerson i jego uczniowie z roku 1931; obraz mógł być wystawiony poza katalogiem. Jest to możliwe, zważywszy, że na tej wystawie był także inny obraz pożyczony od Lucyny Kotarbińskiej.
Ponadto fragment niezidentyfikowanej drukowanej nalepki (Desa?) z „Rozliczeniem kosztów“.
U dołu napis czerwoną kredką: 1355 oraz nieczytelny napis ołówkiem.
Obraz - 25 VI 1974 r. - został wpisany do Rejestru Zabytków Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków w Łodzi pod nr B/54
To swobodne studium pejzażowe pochodzi ze zbiorów Lucyny, żony Józefa, a bratowej Miłosza Kotarbińskiego - a więc z kręgu osób blisko zaprzyjaźnionych z Podkowińskim. Pejzaż znany był dotąd tylko z katalogu wystawy prac artysty, która odbyła się w warszawskim IPS-ie w 1932. Obraz wykazuje bliskie analogie z pejzażami pokazanymi w 1990 na dużej monograficznej...
Władysław Podkowiński:
Władysław Podkowiński (Warszawa 1866 - Warszawa 1895) - malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów, znany jako autor głośnego obrazu Szał uniesień. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona (1882-1885), następnie w roku akademickim 1885/1886 kontynuował je w Akademii petersburskiej u batalisty B.P. Willewaldego. Wróciwszy do Warszawy wynajął pracownię wspólnie z zaprzyjaźnionym Józefem Pankiewiczem. W roku 1889 obaj wyjechali do Paryża, gdzie zetknęli się z malarstwem impresjonistów, co oddziałało na ich późniejszą twórczość. Po powrocie do kraju (styczeń 1890) artysta przebywał w Warszawie i w wiejskich majątkach przyjaciół malarzy - w Chrzęsnem, w Mokrej Wsi, a także w Sobótce w Sandomierskiem.
Malował wówczas impresjonistycznie traktowane, czasem ożywiane sztafażem, pejzaże, widoki miejskie i portrety. Od roku 1892 tworzył także odmienne w kolorycie i nastroju kompozycje o treściach symbolicznych i literackich - Taniec szkieletów (1892), Szał uniesień (1893), Marsz żałobny Chopina (1894). Ponadto, począwszy od roku 1884, artysta przez lata współpracował jako rysownik z warszawskimi czasopismami "Wędrowcem" i "Tygodnikiem Ilustrowanym".
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-12-05 | 9 | 27 000 zł | 36 000 zł | N/A PLN USD EUR |