Agra Art | Aukcje

- 5 grudnia 2010

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
GŁOWY, 1950
Nr:
14840
Technika:
monotypia, papier
Wymiary:
29.5 cm x 33.9 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
8 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwr. śr.d.: 29,5 x 34 | Monot. | (Głowy) 1950 | Nr. kat. 211 | Maria Jarema

na odwr. (na pleckach) nalepka: Trzy głowy | Dr Siuda-Buk [druk], Partia 2 nr 4 [oł.]

 

Praca wzmiankowana w katalogach oeuvre: 

- Maria Jarema. Katalog wystawy [oprac. Helena Blum], Pałac Sztuki, Galeria Krzysztofory, Kraków XI 1962, s. 43, poz. nlb.;

- Barbara Ilkosz, Maria Jarema 1908-1958, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta w Warszawie, Wrocław 1998, s. 201, poz. 393 [wł. prywatna].

Maria Jarema:

Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2010-12-05 107 8 000 zł 8 000 zł N/A PLN USD EUR