IInformacje o dziele:
Awers: szkice głów kobiet w chustach oraz rysunki architektury Krakowa: - fragment kolebkowego sklepienia kościelnego; - zarys fasady kościoła; - stare zabudowania; - domy i kościół św. Katarzyny ujęte od strony północnej; ten szkic sygnowany ołówkiem p.d.: Wł. Czachórski; pod rysunkiem przy dolnej krawędzi karty napis atramentem, naniesiony inną ręką: Św. Barbara na Kazimierzu.
Rewers: - dwa szkice o zacięciu karykaturalnym: malarz w plenerze (postać siedząca) obok stojąca sylwetka tegoż malarza ujęta od tyłu; podpisane atramentem: Władysław Szerner; - portrecik chłopca w czapce; podpisany i sygnowany ołówkiem: Kasper | Wł. Czachórski; - niewyraźny szkic stojącej postaci.
Rysunki przedstawiające architekturę powstały zapewne w marcu 1880 roku podczas pobytu Czachórskiego w Krakowie; krótkiego przystanku w drodze do Monachium.
Rysunek nie jest oprawiony, wymaga konserwacji.
Władysław Czachórski:
Władysław Czachórski (Lublin 1850 - Monachium 1911) – obok Józefa Brandta i Alfreda Wierusza Kowalskiego, był najwyżej cenionym i najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium przełomu XIX i XX wieku. Studia artystyczne rozpoczął u R. Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1866-1867), następnie kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie (1868) oraz od 1869 w Akademii w Monachium, pod kierunkiem H. Anschütza, O. Seitza, A. Wagnera i K. Piloty’ego. Akademię ukończył w roku 1873, odznaczony srebrnym medalem za Scenę z „Kupca weneckiego”. W latach 1874-1877 podróżował do Włoch, Francji i kilkakrotnie przyjeżdżał do kraju. W roku 1879 na stałe osiadł w Monachium i wziął udział w II Wszechświatowej Wystawie Sztuki w monachijskim Glaspalast, na której otrzymał złoty medal za obraz Aktorzy przed Hamletem. Powszechnie ceniony i szanowany, został w roku 1893 został odznaczony bawarskim Orderem Św. Michała. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, członkiem Akademii berlińskiej i honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Brał udział w licznych wystawach, m.in. w Monachium, Wiedniu, Berlinie, Dreźnie oraz w Krakowie, Warszawie, w Łodzi i we Lwowie. Malował obrazy o tematyce szekspirowskiej, martwe natury, wnętrza, pejzaże, portrety i – przede wszystkim – kameralne sceny salonowe z postaciami pięknych i delikatnych dam, które niby „zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach żyją w świecie szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności”. Doskonałość warsztatu, elegancja, finezja i mistrzostwo w odtwarzaniu detali bogatych strojów, tkanin, kwiatów i zbytkownych przedmiotów sprawiły, że właśnie te obrazy znajdowały najwięcej nabywców. Sukces i ogromne powodzenie Czachórskiego na europejskim rynku sztuki spowodowały, że tylko niewiele jego dzieł trafiło do zbiorów polskich. Większość z nich zgromadziła monograficzna wystawa prac artysty przygotowana w roku 2001 przez Muzeum Lubelskie w Lublinie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-12-07 | 4 | 500 zł | 2 600 zł | N/A PLN USD |