IInformacje o dziele:
malarski szkic kompozycji środkowej części tryptyku Racławice, 1906-1907
sygnowany l.d.: WTetmajer (inicjały wiązane)
Na odwrocie trudne do odczytania napisy ołówkiem. Karta z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego,
wydanym w Krakowie 15. X. 1951, potwierdzającym autorstwo Włodzimierza Tetmajera i uznającym obraz
za szkic –„jedną z koncepcji artysty poprzedzających jego kompozycję Racławice” (maszynopis opatrzony
imiennymi stemplami).
Tryptyk Racławice: Wyjście ze wsi – Atak kosynierów – Nobilitacja znajduje się w zbiorach Muzeum
Narodowego w Krakowie (olej na płótnie; wymiary odpowiednio: 131 x 248, 131 x 146; 131 x 248 cm).
Obraz nie jest oprawiony.
Włodzimierz Tetmajer:
Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-12-07 | 37 | 3 000 zł | 3 300 zł | N/A PLN USD |