IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Antoni [..] Kozakiewicz | Monachium. 187[7]
Na odwrocie obrazu napis kredką: 68 x 49; ołówkiem: 407/1. Pośrodku duży owalny stempel o treści: Maltuch - Fabrik | [.] A. Lenck in München | Verdienst-Medaille. Wien. 1873
Na ramie cytat z Pana Tadeusza: Wtem ciężka marzeniami na pierś spadła głowa | I tak usnął ostatni Klucznik Horeszkowa.
W latach siedemdziesiątych Antoni Kozakiewicz namalował kilka obrazów opartych na motywach z Pana Tadeusza; wśród nich Protazego (1874; wł. prywatna) czy Maćka Dobrzańskiego, króla nad króle (1879; Muzeum w Lesznie).
W prezentowanym tu obrazie, przedstawiającym klucznika Gerwazego Rębajło, artysta nawiązał do końcowego fragmentu piątej księgi Pana Tadeusza (wiersze 876-905) ilustrując scenę gdy - po nieudanej, zakończonej bójką, uczcie w zamku Horeszków i po omówieniu z Hrabią planu najazdu na Soplicowo
Gerwazy siadł na ziemi, oparł się o ścianę
I pochylił ku piersiom czoło zadumane...
Obraz reprodukowany i opisany:
- „Kłosy“ 1878, I półrocze, nr 678, z dn, 15 (27) czerwca, repr. drzeworytnicza na s. 407 [ryt. K. Neuman], tekst s. 411.
Por. także: http://www.pinakoteka.zascianek.pl/
Antoni Kozakiewicz:
Antoni Kozakiewicz (Kraków 1841 – Kraków 1929) naukę malarstwa rozpoczął w Krakowie, gdzie w latach 1857-1866 studiował Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i F. Szynalewskiego. W roku 1863 zaciągnął się w szeregi powstańcze, wziął udział w bitwie pod Miechowem, a za udział w powstaniu został później na krótko uwięziony. W 1868 wyjechał do Wiednia i studiował w tamtejszej Akademii. Na wystawie akademickiej w roku 1870 pierwszą nagrodą odznaczono jego obraz Pro Deo et Patria albo nauki dziadunia. W 1871 otrzymał stypendium cesarskie i wyjechał do Monachium. Tu dzielił pracownię z Franciszkiem Streitem i Aleksandrem Kotsisem, przyjaciółmi jeszcze z czasów krakowskich. Razem z nimi często jeździł na „malarskie wyprawy” w góry Bawarii. Jeździł także na Węgry. Często też przyjeżdżał do Polski, znajdując tu motywy do obrazów rodzajowych. W Monachium artysta spędził prawie trzydzieści lat, a jego obrazy poszukiwane i zamawiane przez Kunsthandlerów, cieszyły się powodzeniem w Niemczech, Anglii, Francji, Australii i Stanach Zjednoczonych. W roku 1900 wrócił do kraju na stałe, zamieszkał w Warszawie, a następnie w Szczawnicy. We wcześniejszym okresie Kozakiewicz malował widoki miejskie, zajmowały go motywy literackie i sceny historyczne. Niejednokrotnie sięgał też po tematy powstańcze, wysnute bądź to z własnych wspomnień (Niespodziewani), bądź też inspirowane sztuką A. Grottgera (Trzy pokolenia). Jednak przede wszystkim malował obrazy rodzajowe – sceny z życia polskich wsi lub małych miasteczek, często także górali i Cyganów. Tworzył też portrety oraz scenki z bohaterami dziecięcymi – sentymentalne kompozycje o rozbudowanej anegdocie, często podkreślonej jeszcze tytułem (Całusa albo cię nie puszczę, Nie becz Jasiu, pójdziesz lulu, Pierwsze kroki). Obrazy te podobały się powszechnie, były nagradzane na wystawach a recenzenci zauważali, że „jest w nich zawsze świeżość myśli, urok, ciepło, szczegóły pysznie wykończone, kompozycja obmyślana z wdziękiem”. Wcześniejsze prace odznaczają się wysokim stopniem artyzmu, płótna z późniejszego okresu nie osiągały już tego poziomu a często bywały powtórzeniami dawniejszych kompozycji.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-03-20 | 16 | 30 000 zł | 41 000 zł | N/A PLN USD EUR |