IInformacje o dziele:
sygn.: l.d.: Tadé | MAKOWSKI
Obraz reprodukowany i opisywany w:
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1999, il. s. 108.
Według ekspertyzy prof. Władysławy Jaworskiej, monografistki artysty, obraz należał do byłej sekretarki Józefa Piłsudskiego, pani Mrozowskiej, zamieszkałej w Paryżu od wczesnych lat trzydziestych, co potwierdził Marek Franciszkowski, redaktor „Letters Slaves“, który widział ten obraz w latach 1973-1974.
„W domniemanym wnętrzu dwóch chłopców z których jeden - postać centralna - siedzi trzymając z powagą chorągiewkę w barwach francuskiej flagi narodowej. Przebrane dziecko-kukiełka ma na sobie ciemną opończę-togę z białą kryzą, a na głowie wysoką, stożkową czapkę z białym denkiem. Dzięki takiemu przebraniu i poważnej minie, robi wrażenie pełniącej (z przymrużeniem oka) funkcję ważnej, „publicznej osoby“. Postać asystująca w spiczastej czapeczce na głowie, mieści się w poetyce naiwnych, ludowych kukiełek Makowskiego. [...] Płótno jest cienkie, ścisłe - rodzaj często używany przez artystę. Krosna oryginalne. [...] Sposób prowadzenia pędzla w różnych kierunkach jest identyczny z wieloma innymi płótnami Makowskiego z tego okresu, tzn. ok. 1930 r., co potwierdza autentyczność omawianej kompozycji.“
Z...
Tadeusz Makowski:
Tadeusz Makowski (Oświęcim 1882 - Paryż 1932) - malarz, grafik; w latach 1903-1908 studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów podróżował do Wenecji, po ich ukończeniu wyjechał do Paryża i tam pozostał na stałe. W czasie I wojny światowej przebywał w Bretanii, przyjaźniąc się z Władysławem Ślewińskim. W 1916 wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. W początkach twórczości inspirował się malarstwem Pierra Puvis de Chavannes’a. W latach 1912-1915 w jego obrazach widoczna jest fascynacja kubizmem, a później także inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia „własnego systemu znaków plastycznych“. Szczególnie często malował dzieci, w okresie późniejszym także starych ludzi, a zawsze chętnie kwiaty i pejzaże. Wiele wystawiał we Francji, natomiast w kraju nie był specjalnie znany. Jedyna większa wystawa jego prac odbyła się w roku 1936 w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Dziś jest uznany za jednego z najciekawszych malarzy polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość, wnikliwie opracowana i omówiona w opracowaniach prof. W. Jaworskiej, prezentowana była w 1960 na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, na wystawie w 1990/1991 prezentowanej w Bochum i Muzeum Narodowym w Warszawie i na ostatniej wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach i ponownie w Muzeum w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-03-20 | 93 | 360 000 zł | 470 000 zł | N/A PLN USD EUR |