Agra Art | Aukcje

- 20 marca 2011

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SCENA ULICZNA, 1810
Nr:
15279
Technika:
tusz, papier
Wymiary:
6.1 cm x 10.1 cm
Cena wywoławcza:
4 000 zł
Cena uzyskana:
4 000 zł

IInformacje o dziele:

datowany p.g.: 1810

W załączeniu ekspertyza pana Janusza Macieja Michałowskiego - znawcy twórczości artysty, który pisze, m.in.: „Rysunek powstał już po powrocie artysty do Francji i należy do późnego okresu jego twórczości, kiedy to - z jednej strony - ‘eksploatował’ rysunki i szkice z Polski, kontynuując ‘polską’ tematykę - z drugiej zaś strony odtwarzał życie codzienne Francji, miasteczek i Paryża. Scena omawiana jest b. charakterystyczna dla rysunkowej twórczości Norblina z jego szkicową manierą, z umiejętnością chwytania ruchu i charakteru postaci bez wgłębiania się w szczegóły, z tą swoistą ‘niedookreślonością’, która pozwala stworzyć wrażenie ruchu, tłumu. /.../ Można sądzić, że powstały 6 lat po powrocie artysty do Francji rysunek zawiera reminiscencje z Polski, tej ojczyzny z wyboru Jana Piotra Norblina.“ 

(Warszawa, 25 kwietnia 2008)

 

Jan Piotr Norblin de La Gourdaine:

Jan Piotr (Jean Pierre) Norblin de la Gourdaine (Misy Faut-Yonne w Szwajcarii 1745 - Paryż 1830) – malarz, rysownik, grafik; Francuz działający w Polsce, związany z mecenatem książąt Czartoryskich, artysta szczególnie zasłużony dla rozwoju sztuki polskiej i malarstwa rodzajowego, osadzonego w polskiej rzeczywistości.

 

Kształcił się w Paryżu – początkowo u batalisty Francesca Casanovy, od 1769 w Académie Royale de Peinture et de Sculpture. W latach 1770-1771 uczył się jeszcze w École Royale des Eléves Protegés u Louisa M. Van Loo i Jean-Marie Vienna. Dużo podróżował, m.in. kilkakrotnie do Londynu (1772, 1773 i 1774). Tam zetknął się z księstwem Izabelą i Adamem Kazimierzem Czartoryskimi, dla których odtąd pracował, a w 1774 wraz z nimi przyjechał do Polski. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Pałacu Błękitnym Warszawie, w Powązkach, w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej przy projektowaniu parków w Powązkach i Puławach, a później także Helenie Radziwiłłowej w nieborowskiej Arkadii.

W 1790 artysta, wraz z Czartoryskimi, przeniósł się do Warszawy, gdzie w swojej pracowni kształcił grono uczniów, wśród nich Aleksandra Orłowskiego i Michała Płońskiego. Pracował też dla króla Stanisława Augusta. Później ponownie pracował dla Czartoryskich w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, od 1807 mieszkał w Paryżu.



Norblin był artystą wszechstronnym – malował fête champêtre w typie rokokowego malarstwa francuskiego inspirowane twórczością Watteau I Fragonarda (Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem), tworzył portrety, malował i rysował sceny rodzajowe oparte na uważnej obserwacji ludzi, codziennego życia, charakteru miasta czy pejzażu (Odpust na Bielanach pod Warszawą). Był kronikarzem różnych wydarzeń politycznych; sejmików, obrad Sejmu Wielkiego a także wydarzeń insurekcji kościuszkowskiej, których był świadkiem i uczestnikiem.
Przebywając w obozie wojskowym, malował powstańcze bitwy i potyczki (Bitwa pod Racławicami). Malował olejno i akwarelą, zajmował się malarstwem ściennym (fresk Jutrzenka na plafonie w Świątyni Diany w Arkadii).
Uprawiał grafikę; tworzył akwaforty inspirowane sztuką Rembrandta (Starzec piszący, Wskrzeszenie Łazarza). Już w Paryżu wykonał serię prac (rysunki i akwarele reprodukowane później jako barwne akwatinty), która znana jest jako Zbiór polskich ubiorów. Obrazy, rysunki i ryciny znajdują się w licznych muzeach, głównie w Polsce i we Francji. Największy zbiór rycin przechowywany jest w paryskiej Bibliothèque Nationale.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2011-03-20 49 4 000 zł 4 000 zł N/A PLN USD EUR