IInformacje o dziele:
32,4 x 25,4 cm (odcisk płyty)
sygn. z płyty p.d.: T. de Lempicka; - napis ołówkiem l.d.: H.C
Nad ryciną od lewej strony znak wydawcy: Copyright 1956 by Éditions C. Guillard, 9 rue Rougemont Paris 9e
Na odwr. oprawy późniejszy napis oł.: Tamara Łempicka | 1898-1980 | Edition 1965 (sic!) | by C.Guillard | rue Rougemont | Paris
Akwatinta wydana została w r. 1956 przez Éditions C.Guillard w nakładzie 175 egzemplarzy; numerowanych, oznaczonych i ręcznie sygnowanych przez artystkę wraz z kilkoma odbitkami dodatkowymi oznaczonymi literami H.C. (hors concours).
Artystka powtórzyła tu motyw ze swego wcześniejszego obrazu olejnego, malowanego w roku 1945. Do tej kompozycji wracała także i później - ok. 1957 - w serii olejnych Portretów dziewczyny w turbanie, w których przetworzyła i wyostrzyła rysy modelki.
Praca opisana i reprodukowana w katalogu oeuvre artystki:
- A. Blondel, Tamara de Lempicka. Catalogue Raisonné 1921-1979, Edition Acatos, Lausanne 1999, s. 485, nr kat. A. 218, il. [por. także:. ss. 336-338, poz. B. 262-264 obrazy olejne z r. 1945; ss. 418 -419, poz. B. 493-500 - obrazy z lat ok. 1957].
Tamara Łempicka:
Tamara Łempicka (Warszawa 1898 - Cuernavaca, Meksyk 1980), de domo Górska, była córką warszawskiego adwokata. W dzieciństwie podróżowała po Europie; lata I wojny światowej spędziła w Petersburgu, skąd po wybuchu rewolucji wyjechała do Paryża wraz z mężem Tadeuszem Łempickim.
Podjęła studia malarskie w Académie de la Grande Chaumiere i w Académie Ranson u Maurice’a Denisa i Andre Lothe’a. Malowała portrety znanych osobistości, akty, martwe natury. Szybko zyskała powodzenie w artystycznych i intelektualnych salonach Paryża oraz w wysokich kręgach burżuazji - i to nie tylko jako malarka, ale również jako jedna z ekscentrycznych i wyzwolonych piękności lat dwudziestych. Wystawy Łempickiej odnosiły sukcesy we Włoszech i Francji, ale artystka wystawiała także w Stanach Zjednoczonych i w Polsce - m.in. w warszawskiej Zachęcie. Jej malarstwo - nazywane przez krytyków „perwersyjną wersją sztuki Ingresa” i odznaczające się kubistyczną stylizacją, manierycznością ujęć, twardymi formami i ostrą kolorystyką - było idealną realizacją stylu Art Deco.
W 1939 Łempicka wyjechała z drugim mężem, baronem Kuffnerem, do Ameryki i zamieszkała w Kalifornii, gdzie portretowała gwiazdy Hollywood i zasłynęła bujnym życiem towarzyskim. Pod koniec wojny przeniosła się do Nowego Jorku, ale jej obrazy - mimo prób zmiany stylu - nie cieszyły się już dawnym wzięciem. Twórczość artystki została ponownie odkryta w Paryżu, w latach siedemdziesiątych, na fali zainteresowania sztuką Art Deco.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-06-12 | 87 | 5 000 zł | 14 000 zł | N/A PLN USD EUR |