Agra Art | Aukcje

- 12 czerwca 2011

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
GOTYCKIE POMNIKI, 1900
Nr:
15492
Technika:
olej, płótno naciągnięte na tekturę
Wymiary:
27 cm x 17.3 cm
Cena wywoławcza:
80 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: [A] G[i]erymski

Na odwrocie – w „okienku” wyciętym w tekturze widoczna nalepka naklejona bezpośrednio na oryginalnym płótnie; na nalepce wpisany atramentem tekst: Alexandre Gierymski | 1900. Edude Monumental Gothique Verona | T | Inventare No 6. Ponadto okrągły stempel (zielony tusz) Konsulatu Rosyjskiego w Rzymie z dwugłowym orłem rosyjskim i napisem w otoku: CONSULAT IMPERIAL DE RUSSIE A ROME 

Poniżej nalepka wystawy z roku 1902 w Warszawie (druk, atrament): TOWARZYSTWO ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH w KRÓL. POLSK. | 119 | Nazwisko autora Aleksander | Gierymski | Tytuł Gotyckie pomniki | Wymiar - | Cena lub wartość - | Własność W Kuczkowskiego | Adres - | Warszawa 3/16 VIII 902 r.

Z listu Aleksandra Gierymskiego do Zofii Abakanowicz, pisanego w październiku 1900: [...] „Piszę z Werony, Od kilku dni pochmurno, jak gdyby nie we Włoszech. To nic, pracuję, bo deszcz nie pada, robię bozzetty ze starej architektury, Jak dzisiaj z fasady Duomo. - Zresztą...

więcej

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2011-06-12 57 80 000 zł - N/A PLN USD EUR