Agra Art | Aukcje

- 12 czerwca 2011

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
GWAŁT NA POLU, 1966
Nr:
15584
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
100 cm x 81.5 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
28 000 zł

IInformacje o dziele:

 

sygn. p.d.: Lenica

na odwrocie na płótnie napis: A. LENICA | WARSZAWA | 1966 | GWAŁT NA POLU; na blejtramie napis: 100 x 81 (olej)

na blejtramie nalepki: 

- z wystaw Desy w Lubece i w Galerie Palette w Wuppertalu (1966); 

- nalepka niemieckich zbiorów Sammlung Rosenkranz nr inw. 407  

 

Obraz był eksponowany, m.in., na wystawie zorganizowanej w roku 1966 przez Desę w Galerie Palette w Wuppertalu (RFN). Udział w tej wystawie jest także wspomniany w katalogu wystawy malarstwa Lenicy w 1968 (ZPAP, BWA Łódź, Muzeum Regionalne w Pabianicach, wstęp Urszula Czartoryska) oraz w katalogu I Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 1968, gdzie artysta otrzymał Grand Prix.

 

 

Alfred Lenica:

Alfred Lenica (Pabianice 1899 - Warszawa 1977) uczył się prywatnie rysunku i malarstwa w pracowniach Artura Hannytkiewicza i Piotra Kubowicza w Poznaniu (1925-1928). W latach 30. malował obrazy figuratywne, nawiązujące w stylistyce do kubizmu. Nieco później uległ wpływom surrealizmu, który, pomijając lata socrealizmu, stanie się dlań najpoważniejszym obszarem poszukiwań malarskich. Od połowy lat 40. utrzymywał stałe kontakty z kręgiem „Grupy Krakowskiej“, przyjaźnił się z Jerzym Kujawskim. Po przeniesieniu się do Poznania, w 1947 został współzałożycielem awangardowej grupy „4F+R“ (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Jest autorem pierwszego polskiego obrazu taszystowskiego (Farby w ruchu, 1949, tempera). W okresie socrealizmu włączył się w nurt oficjalnej sztuki, pracując jednocześnie jako organizator życia artystycznego, prezes Okręgu Poznańskiego ZPAP (1948-1950) i jednocześnie kierownik Pracowni Sztuk Plastycznych tamże. W końcu lat 50. przeniósł się do War-szawy i również tu do 1969 pełnił kierownicze funkcje w ZPAP. W drugiej poł. lat 50. ponownie - po eksperymentach z lat 40. - uprawiał informel, malując chętnie techniką drippingu. Około 1958 wypracował indywidualny, charakterystyczny dlań styl wirujących, kolorowych, niekiedy kaligraficznie opracowanych form, które dynamicznie wypełniały pola obrazów. Tworzył je techniką zbliżoną do surrealistycznej dekalkomanii. Styl ten stał się znakiem rozpoznawczym artysty do końca życia. W swych obrazach nie unikał kształtów nawiązujących do form naturalnych (jego malarstwo nazywano „biologicznym“), a w latach 70. niekiedy włączał do kompozycji motywy figuralne. Wystawa retrospektywna artysty odbyła się w Galerii Zachęta w Warszawie w 1974.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2011-06-12 95 20 000 zł 28 000 zł N/A PLN USD EUR