IInformacje o dziele:
wymiary w świetle passe-partout
sygn. p.d.: F. M. Wygrzywalski | Roma 904.
Na odwrocie uszkodzona nalepka warszawskiego Salonu Artystycznego Feliksa Rychlinga (ul. Marszałkowska 131) oraz nalepka Pracowni passe-partout i ram Emila Rutscha (ul.Widok 22).
Obraz, reprodukowany w 1904 roku na okładce „Tygodnika Ilustrowanego”, opatrzony został następującym komentarzem: „W Galicji i Poznańskiem polityka przestała być dla chłopa mętnym tematem do rozmów, prowadzonych w chwilach wolnych od pracy, lecz weszła w jego życie jako czynnik poważny, realny. Chłop jest wyborcą, posiada swoje własne interesy i troszczy się o nie. Typy przedstawione przez Wygrzywalskiego, traktowane są nie humorystycznie, lecz poważnie. Sądząc z wyrazu twarzy mówcy [...] wykładającego coś towarzyszom, można wnosić, że idzie tu o sprawę, która obchodzi go żywo. [...] W robocie artystycznej uderza doskonały rysunek i siła ekspresji.”
Obraz reprodukowany i opisywany w:
- Nasze ryciny, „Tygodnik Ilustrowany” 1904, II półrocze, nr 48, s. 928, repr. s. 913;
- Katalog DA Agra-Art z dn. 14 grudnia 1997, poz. kat. 20.
Feliks Michał Wygrzywalski:
Feliks Michał Wygrzywalski (Przemyśl 1875 - okolice Rzeszowa 1944) w latach 1893-98 studiował w ASP w Monachium pod kierunkiem J.C.Hertericha i K.Marra. Studia uzupełniał w Académie Julian w Paryżu. Już w czasie studiów wyjeżdżał do Włoch, a po 1900 przez kilka lat mieszkał w Rzymie. W 1906 podróżował do Egiptu. W 1908 na stałe osiadł we Lwowie. W latach 1909-14 pracował w tamtejszym teatrze jako inspektor sceny. Jeszcze kilkakrotnie podróżował do Włoch. Był malarzem realistą; we wcześniejszym okresie twórczości skłaniał się ku naturalizmowi i silnej ekspresji. Dużą wagę przywiązywał do efektów świetlnych, stosował bogatą, żywą gamę barwną. We wczesnych obrazach często przedstawiał ludzką pracę (Burłacy) lub dramatyczne wydarzenia i napięcia społeczne (Strajk, Chleba nam głodnym). Malował też portrety, akty, pejzaże nadmorskie, krajobrazy z Włoch i Ukrainy. Po podróży do Egiptu w jego malarstwie powtarzały się motywy i tematy orientalne (Modlitwa Arabów, Sprzedawcy dywanów). Zajmował się dekoracyjnym malarstwem ściennym, m.in. w 1908 zaprojektował, a później wykonał alegoryczne malowidła do gmachu Izby Handlowo-Przemysłowej we Lwowie. Zajmował się grafiką, ilustrował książki i czasopisma, projektował witraże, kostiumy i dekoracje teatralne (m.in. do Peer Gynta, Irydiona, Nocy listopadowej).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1997-12-04 | 20 | 8 000 zł | - | N/A PLN USD |
2011-06-12 | 20 | 8 000 zł | 11 000 zł | N/A PLN USD EUR |