IInformacje o dziele:
Karta ze szkicownika artysty.
u dołu napis obcą ręką: Wyspiański przez Mehoffer
Na odwr. oł.: k. 129; na licu w l.g. rogu mała nalepka z nr.: 225
Rysunek - pochodzący ze zbiorów rodziny Józefa Mehoffera - powstał w Paryżu około roku 1893. Artyści zajmowali wówczas wspólne atelier przy Avenue du Maine 14, gdzie obaj intensywnie pracowali nad konkursowym projektem witraży dla Katedry Łacińskiej we Lwowie. „My tu ciągle rysujemy, malujemy się nawzajem co chwila, a całe dnie spędzamy na komponowaniu okien lwowskich“ - pisał Wyspiański w liście do Lucjana Rydla (8 marca 1893). Znamy kilka - powstałych wówczas - takich wzajemnych portretów obu artystów, m.in. olejny obraz Wyspiańskiego Mehoffer w pracowni paryskiej czy jego rysunkowy Podwójny portret przyjaciela. Znamy także portrety Wyspiańskiego malowane i rysowane przez Mehoffera, a wśród nich rysunkowy - Portret Wyspiańskiego stojącego bokiem - studium na karcie ze szkicownika, podpisane identycznie i tą samą ręką jak prezentowany tu rysunek (porównaj katalog-album: Jak meteor... Stanisław Wyspiański (1869-1907) Artyście w setną rocznicę śmierci, MNW, Warszawa 2007, s. 189, nr kat. IV/7, il.).
Szczególne podobieństwo obu tych szkiców pozwala nawet przypuszczać, że rysowane były na sąsiednich kartach tego samego bloku...
Józef Mehoffer:
Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-10-16 | 14 | 4 500 zł | - | N/A PLN USD EUR |