IInformacje o dziele:
sygn. na odwrocie na płótnie: TERESA PĄGOWSKA | MONOCHROMAT XXVII | „DUO“ | 1975 | 130 x 140 cm
poniżej strzałka i napis: BASE
na krośnie napis: TERESA PĄGOWSKA XXVII, nalepka informacyjna DESY i nalepka z tytułem i ceną obrazu
na płótnie nalepka informacyjna WAREXPO
Wystawy:
- Galeria Sztuki Współczesnej „Zapiecek“, Warszawa, V 1975;
- Galeria BWA Lublin, XI 1976;
- Galeria BWA Białystok, I 1977;
- Teresa Pągowska „Malarstwo - cykl monochromatów“, Klub Międzynarodowej Prasy i Książki Express, Warszawa IV 1977;
- Kolekcja dr. Lecha Siudy, BWA Poznań 1997.
Obraz reprodukowany w:
- Teresa Pągowska, Galeria BWA Białystok, I 1977, kat. 22, il.;
- Kolekcja dr. Lecha Siudy, katalog wystawy, BWA Poznań 1997, repr. na okładce katalogu, na s. 40 oraz na zaproszeniu na wernisaż wystawy i promocję katalogu.
Praca pochodzi z kolekcji dr. Lecha Siudy z Buku pod Poznaniem liczącej około 200 obrazów. Monochromat XXVII-DUO z 1975 był przez wiele lat ozdobą tej kolekcji. Dr Siuda kupił go po długich namowach bezpośrednio od artystki, z którą przyjaźnił się od wielu lat. Teresa Pągowska nie chciała początkowo zgodzić się na jego sprzedaż, ponieważ...
Teresa Pągowska:
Teresa Pągowska (Warszawa 12 VI 1926 - Warszawa 7 II 2007) studiowała malarstwo i techniki ścienne w PWSSP w Poznaniu w pracowni Wacława Taranczewskiego, gdzie uzyskała dyplom w 1951. W latach 1950-1964 pracowała w PWSSP w Gdańsku. Uczestniczyła w restauracji gdańskiej Starówki (1953). W 1958 wywarły na nią wpływ malarstwo i osobowość Piotra Potworowskiego. W 1964 przeniosła się do Warszawy. W latach 1971-1973 była zatrudniona w PWSSP w Łodzi, od 1973 pracowała w ASP w Warszawie. W 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Wystawiała od lat 50., uczestnicząc m.in. w wystawie w Arsenale w 1955, w Biennale Młodych w Paryżu 1959. W 1963 udział w wystawie „Ecole de Paris“ w Galerie Charpentier przyniósł jej honorowe członkostwo Nouvelle Ecole de Paris i grupy Realités Nouvelles. W latach 1963-1966 wystawiała na Salon de Mai w Paryżu. W 1990 otrzymała Nagrodę Fundacji im. Jurzykowskiego. Wiele podróżowała, zwiedzała, uczestniczyła w życiu artystycznym, unikając jednak wiązania się z grupami artystycznymi. Od początku twórczości, mimo dalekich niekiedy, ekspresyjnych odkształceń, pozostawała wierna figuracji. Malowała cyklami: „Dni” (lata 60.), „Monochromaty” (do 1975), „Figury magiczne” (kontynuacja poprzedniego cyklu w kolorze). Do 1995 preferowała duże formaty, w których często wykorzystywała efekt niegruntowanego płótna. Równolegle powstawały małe studia pojedynczych przedmiotów i znaków. W 1996 wyszedł monograficzny album artystki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-10-16 | 88 | 80 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |