Agra Art | Aukcje

- 4 grudnia 2011

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
CHRYSTUS W OGRODZIE, Z CYKLU: KRZYŻ, 1979
Nr:
16141
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
73.5 cm x 54.5 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: 79 | CHRYSTUS W OGRODZIE. E.D. 

na odwrocie na płótnie napis autorski: E. DWURNIK | 1979. | NR: 15. X. 598 [w ramkach]

na blejtramie nalepka informacyjna z danymi obrazu

 

Obraz wymieniony w:

Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy (spis cykli malarskich, oprac. P. Dwurnik), Zachęta, Warszawa 2001; cykl X, poz. 15.

 

Wizerunek ukrzyżowanego w ogrodzie Chrystusa należy do cyklu „Krzyż“ składającego się z 50 obrazów powstałych w latach 1979-1984 oraz, po kilkuletniej przerwie, w 1991 roku. Artysta – umieszczając akcję pasyjnych wydarzeń we współczesnym krajobrazie miejsko-wiejskiej Polski –  podejmuje odważny dialog z tradycyjną ikonografią Ukrzyżowania. Miarą swobodnego nawiązania do kanonicznych przedstawień tego nowotestamentowego tematu jest zarówno tytułowe miejsce kaźni jak i sama sylwetka Chrystusa. Ogród nie jest gajem oliwnym, w którym przyszły zbawiciel modlił się w przeczuciu męczeńskiej śmierci, ale wpisanym w tkankę miasta, ogrodzonym murem skwerem, z wbitym pośrodku wysokim krzyżem. Ciało na nim rozpięte przybiera kształt litery X, jest przeszyte strzałami, a dwaj oprawcy układają pod belką stos, który zaraz zapłonie. Ta wizja Golgoty – ujęta w typowej dla malarza, zbrutalizowanej, szkicowej formie...

więcej

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2011-12-04 95 8 000 zł - N/A PLN USD EUR
2021-10-17 111 50 000 zł 55 000 zł N/A PLN USD EUR