IInformacje o dziele:
sygnowany ukośnie p.d.: W Kotarbiński
Obraz, który - poprzez analogię z innym dziełem artysty - określiliśmy tytułem Zadumana, Wilhelm Kotarbiński namalował w tzw. kijowskim okresie swojej twórczości, zapewne około roku 1900.
Były to czasy jego największego sławy i powodzenia, na fali których tworzył liczne płótna przeznaczone dla prywatnych zbieraczy, koneserów i miłośników jego sztuki, do dekoracji wnętrz pałacowych lub mieszkalnych.
W malarstwie artysty nasiliły się wówczas tendencje symbolistyczne; ich wyrazem jest także sugestywny, udzielający się widzowi, nastrój tajemnej, nieokreślonej tęsknoty i oczekiwania w jakim wydaje się być pogrążona zadumana patrycjuszka, odpoczywająca w ciszy wieczoru w ogrodzie rzymskiej willi.
Przy tym jest to płótno o wybitnych walorach dekoracyjnych, obraz o wysmakowanej kompozycji i - charakterystycznej dla Kotarbińskiego - subtelnej kolorystyce z bogactwem tonów zgaszonych zieleni, jaśniejącymi akcentami seledynów i szmaragdów, a także różów, żółcieni, fioletów.
Za datowaniem obrazu na okres około roku 1900 przemawiają porównania Zadumanej z innymi znanymi dziełami Kotarbińskiego, także tymi z wcześniejszego, rzymskiego okresu jego twórczości, kiedy to - przy całej swobodzie techniki malarskiej - artysta większą rolę nadawał płaszczyznom i liniom...
Wilhelm Kotarbiński:
Wilhelm Kotarbiński (Nieborów 1849 – Kijów 1921) kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza (lata1867-1871), a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga, uczestniczył w wystawach kijowskiego Tow. Artystycznego, a w 1893 był współzałożycielem Tow. Malarzy Kijowskich. Wraz z P. Swiedomskim, M. Niestierowem i M. Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-1895). Był także autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu M. Tereszczenki i w pałacu B. Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych – z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Jego obrazy wyróżniają się wyrafinowaną kolorystyką, swobodną techniką, swoistą stylizacją form i specyficznym, często tajemniczym nastrojem. Największa popularność artysty przypada na dziewięćdziesiąte lata XIX wieku, kiedy – ze względu na „antyczną” tematykę swych obrazów – bywał porównywany z Siemiradzkim. Dzieła Kotarbińskiego rzadko pojawiają się na rynku sztuki; większość jego prac zaginęła bądź uległa zniszczeniu w czasie pierwszej wojny światowej i rewolucji bolszewickiej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-12-09 | 39 | 180 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2012-03-18 | 39 | 180 000 zł | 280 000 zł | N/A PLN USD EUR |