IInformacje o dziele:
Historia powstania „Świtezianki”, obrazu inspirowanego balladą Adama Mickiewicza o tym samym tytule, rozpoczyna się w roku 1898, kiedy to - w związku ze zbliżającą się setną rocznicą urodzin poety - redakcja „Tygodnika Ilustrowanego“ ogłosiła konkurs na ilustracje do jego utworów. Do jury konkursu zostali zaproszeni znani malarze - Wojciech Gerson, Julian Maszyński oraz Leopold Wasilkowski. Po przejrzeniu 47 nadesłanych „utworów rysunkowych lub malowanych en grisail“ jury jednogłośnie przyznało pierwszą nagrodę Świteziance „dużemu kartonowi“ autorstwa Kazimierza Alchimowicza. „Tygodnik Ilustrowany“ zamieścił następnie drzeworytniczą reprodukcję i omówienie nagrodzonej pracy, charakteryzując ją „jako rzecz bardzo wybitną pod względem kompozycji i wykonania“. Dalsze losy tego nagrodzonego rysunku nie są dziś znane. Jego kompozycję powtórzył artysta dwa lata później w dużym obrazie olejnym (168 x 232 cm) o tym samym temacie. W grudniu 1900 roku, ledwie ukończona „Świtezianka” została pokazana na wystawie uświetniającej uroczystość otwarcia nowego gmachu warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Prezentowany tu obraz jest zapewne wcześniejszą, mniejszą wersją tego dzieła.
Bibliografia dot. „Świtezianki”:
- Od redakcji, „Tygodnik Ilustrowany“ 1898,...
Kazimierz Alchimowicz:
Kazimierz Alchimowicz (Dziembrów na Wileńszczyźnie 1840 - Warszawa 1916) młodzieńcze lata spędził w Wilnie i w okolicach Kijowa, gdzie pracował jako zarządca majątku ziemskiego. Za udział w powstaniu styczniowym został zesłany do Wierchutorii za Uralem i tam zaczął malować amatorsko, a nawet utrzymywał się ze sprzedaży obrazów o tematach religijnych. Właściwe studia malarskie rozpoczął dopiero po powrocie z zesłania (ok. 1869). Początkowo uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej i w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona, później - w latach 1873-1875 - w Akademii monachijskiej u Aleksandra Wagnera, gdzie kilkakrotnie wyróżniono go medalami za prace szkolne. Lata 1876-1878 spędził we Francji, zajmując się m.in. malowaniem na fajansie i porcelanie. Po powrocie do kraju zamieszkał na stałe w Warszawie i od 1890 uczył rysunku w prywatnej szkole B. Poświkowej. Uczestniczył w wielu wystawach, m.in. w Salonach paryskich; wystawiał też w Gandawie, Wiedniu , Berlinie, Monachium, Odessie, w Warszawie, Krakowie i we Lwowie. Jego obrazy nagradzano wielokrotnie; m.in. obraz Milda w 1890 odznaczono I nagrodą w konkursie im. W. Gersona i po roku małym złotym medalem na wystawie w Berlinie; obraz Pogrzeb Gedymina w roku 1888 otrzymał I nagrodę w Petersburgu, a rok później brązowy medal na Wystawie Powszechnej w Paryżu; w konkursach „Tygodnika Ilustrowanego” w 1893 I nagrodą uzyskał obraz Najem robotników, a w 1898 Świtezianka. Uznaniu krytyki towarzyszyło uznanie zbieraczy, wśród których obrazy Alchimowicza zawsze cieszyły się powodzeniem. W swoich obrazach chętnie sięgał do romantycznej, baśniowej tematyki zaczerpniętej najczęściej z dawnych, legendarnych dziejów Litwy. Tworzył także sceny z powstania styczniowego, obrazy rodzajowe, historyczne i religijne, portrety i pejzaże. Wielbiciel poezji Mickiewicza, namalował 12 obrazów na motywach z Pana Tadeusza i wykonał cykl ilustracji do tego poematu. Zajmował się również rzeźbą i malarstwem ściennym.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-03-18 | 43 | 20 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |