IInformacje o dziele:
sygn. u dołu (na poprzeczce drabiny): J Malcz 1922
Malarz-konserwator Mieczysław Gąsecki (1883-1948), zwany przez Malczewskiego „Goniem”, był serdecznym i zaufanym przyjacielem artysty.
Pomagał Malczewskiemu przy robotach techniczno-konserwatorskich, często przygotowywał tzw. podmalówki i był modelem do wielu obrazów (np. portret M. Gąseckiego znany pt. Młoda Polska z roku 1917 czy Przekazanie palety z roku 1922; oba w Muzeum Narodowym w Krakowie).
Prezentowany Portret Mieczysława Gąseckiego w pracowni w latach 2000-2004 był wystawiony w stałej galerii malarstwa polskiego Muzeum Okręgowego w Toruniu
Obraz reprodukowany w:
- Anna Kroplewska-Gajewska, Malarstwo i rzeźba polska od końca XVII wieku do 1939 roku. Katalog, Toruń 2003, Muzeum Okręgowe, str. 12.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-09-26 | 21 | 140 000 zł | 175 000 zł | N/A PLN USD |
2012-06-03 | 45 | 230 000 zł | 230 000 zł | N/A PLN USD EUR |