IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: J Malczewski
Swą przyszłą żonę Marię (1866-1945), córkę Józefy i Fortunata Grajewskich, zamożnych mieszczan krakowskich, poznał Malczewski wiosną 1886 roku. Młoda dama oczarowała artystę: „Marynia miała postać jak łodyga lilii, a kwiatem była jej główka“ (cyt. za: M. Janoszanka, Wielki tercjarz. Moje wspomnienia o Jacku Malczewskim, Poznań 1931, s. 266). Po przełamaniu oporu rodziców panny, zaręczyny młodej pary odbyły się w listopadzie tego samego roku, a huczny ślub zawarty został w kościele Mariackim 29 października 1887. Już wkrótce miało się okazać, jak bardzo to małżeństwo było niedobrane. Dzieliło ich wiele, poczynając od diametralnie różnego usposobienia, poziomu wykształcenia, szerokości horyzontów i odmienności zainteresowań, po sferę najgłębszych uczuć. Do końca życia pozostali razem, ale nader często prowadzili je osobno. Chłodny wzajemny dystans i niemożność współodczuwania świata czytelny jest także w portretach żony, których powstało stosunkowo niewiele w obfitej portretowej twórczości Malczewskiego.
Prezentowany Portret żony należy do późniejszych i częstszych przedstawień Marii Malczewskiej, malowanych już w wiele lat po rozstaniu artysty z jego wielką miłością, Marią Kinga Balową. Portret żony, utrzymany w chłodnej, stonowanej gamie barwnej, ukazuje kobietę w starszym wieku i został zapewne...
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-12-09 | 42 | 80 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |