IInformacje o dziele:
wymiary w świetle passe-partout
sygn. l.d. czerwoną farbą: Jul. Fałat
Na odwrocie ołówkowe notatki dotyczące oprawy w passe-partout.
Ta niewielka akwarela, jest zapewne jednym z wcześniejszych opracowań motywu powtarzanego także w malarstwie olejnym, by przypomnieć chociażby Odpoczynek myśliwych w lesie z roku 1889 (Muzeum Okręgowe w Toruniu) i szereg studiów tego samego krajobrazu z drewnianymi szopami na leśnej polanie. Akwarela została namalowana podczas któregoś z pobytów Fałata u Radziwiłłów w Nieświeżu. Począwszy od roku 1886, malarz wyjeżdżał tam bowiem kilkakrotnie, malując liczne pejzaże i sceny z polowań (Powrót z niedźwiedziem z polowania, Naganka, Oszczepnicy itp.). Wspominając owe wyjazdy, pisał artysta po latach: „wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat /.../ Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy - wrażenia z ukochanej krainy.“ (cyt. za: J. Fałat, Pamiętniki, wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987).
Porównaj np.:
- J. Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, il. 63, 85, 88 na s. 72.
Julian Fałat:
Julian Fałat (Tuligłowy [okręg lwowski] 1853 - Bystra k. Bielska 1929) - malarz i pedagog - jeden z najwybitniejszych artystów polskich okresu przełomu XIX i XX wieku, członek polskich i europejskich stowarzyszeń twórczych oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, wielokrotnie odznaczany medalami na wystawach międzynarodowych. Studiował malarstwo u Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1868-71 i 1881) i w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba (1877-80). Po studiach spędził kilka miesięcy w Rzymie, w 1884 był w Paryżu i w Hiszpanii, a w 1885 odbył podróż morską dookoła świata. W 1886 podczas polowania u ks. Radziwiłłów w Nieświeżu poznał późniejszego cesarza Niemiec Wilhelma II - dla którego następnie w latach 1886-95 pracował w Berlinie jako malarz nadworny. W latach 1894-96 współpracował z Wojciechem Kossakiem przy panoramie Berezyna. W 1895 został powołany na stanowisko dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której gruntownie zreformował system nauczania, przekształcając tę uczelnię w nowoczesną Akademię Sztuk Pięknych (r.1900). Do roku 1910 był rektorem Akademii; po przejściu na emeryturę osiadł w miejscowości Bystra k. Bielska. Znakomity akwarelista, malował także olejno. We wcześniejszym okresie tworzył w konwencji realistycznej, z czasem rozjaśnił i wzbogacił paletę, a w akwarelach wprowadzał rozlewną plamę barwną. Zasłynął jako malarz scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii; malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety, widoki miejskie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-12-09 | 47 | 9 000 zł | 25 000 zł | N/A PLN USD EUR |