IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
W załączeniu ekspertyza p. Anny Dajnowskiej.
Wesoła sanna należy do efektownych, bardzo dekoracyjnych prac, typowych dla twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego.
Praca ta nosi wszelkie cechy dojrzałej twórczości Wierusza-Kowalskiego, w której [...] dają się zauważyć przyswojone przezeń zdobycze impresjonizmu - rozjaśniona paleta, mieszane farby, tworzące charakterystyczne melanże, dużo swobodniejsza praca pędzlem.
Przedstawiony motyw jest kolejną redakcją tematu wesołej przejażdżki saniami, powrotu z jarmarku czy zimowego orszaku weselnego, do których autor wielokrotnie i z upodobaniem powracał. W scenie tej pobrzmiewają echa twórczości Józefa Chełmońskiego, którego rozpędzone „trójki“ i „czwórki“ w płaskim, rozległym pejzażu czy ciche zimowe nokturny oddziaływały na młodego Wierusza-Kowalskiego u progu jego kariery malarskiej. Zapewne inspirowała go wówczas również twórczość Juliusza Kossaka. Z czasem wypracował sobie właściwy rodzaj malarski, w którym nadrzędną rolę odgrywał człowiek i koń w scenerii o cechach polskiego pejzażu, stworzonego przez artystów związanych ze środowiskiem monachijskim z Maksem Gierymskim na czele. Krajobraz ów, przywodzący malarzowi wspomnienia surowego klimatu rodzinnej Suwalszczyzny, dawał przywykłym do łagodniejszej aury...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-12-09 | 53 | 420 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |