IInformacje o dziele:
napis oł. pod ryc. l.: 37/333, p.: facsimile sygnatury (druk wypukły suchy): ChAgAll, niżej śr. okrągła sucha pieczęć z napisem śr.: S.P.A.D.E.M. | Edition of 333 | *(c)*, w otoku: MARC CHAGALL | Limited . Edition
Oryginalna litografia o wymiarach 42 x 32 cm była przeznaczona i została zamieszczona w wydawnictwie: Longus, Daphnis et Chloé, t. 1-2, Tériade Editeur, Paris 1961.
Jest reprodukowana w kat.:
Marc Chagall.The Lithographs. La Collection Sorlier, ed. by Ulrike Gauss, Verlag Gerd Hatje, Stuttgart-Bonn 1998, kat. 310 [tyt.: Daphnis discovers Chloe – sic!]
Pracy towarzyszy ulotka wydawcy z prawidłowym tytułem ryciny w jęz. niem. ("Dryas findet Chloe"), opisem technicznym i inf. o nakładzie.
Praca nie jest oprawiona.
Marc Chagall:
Marc Chagall uczył się rysunku u witebskiego malarza nazwiskiem Juda Pen, następnie od 1907 studiował w Akademii petersburskiej. W 1910 wyjechał na stypendium do Paryża. Zamieszkał w La Ruche na Montparnassie, wszedł do kręgu artystów, wśród których byli m.in. Modigliani, Soutine, Delaunay. W 1914 wrócił do Witebska, w 1915 poślubił Bellę (zm. 1944), muzę i bohaterkę wielu obrazów. W latach 1915-1917 mieszkał w Sankt Petersburgu, gdzie zastała go rewolucja. Mianowany komisarzem sztuk pięknych na obszar Witebska, założył tam i prowadził w latach 1918-1919 szkołę artystyczną, której profesorami byli m.in. Kazimierz Malewicz i El Lissitzky. W 1919 przeniósł się do Moskwy, gdzie do 1922 był kierownikiem artystycznym Państwowego Teatru Żydowskiego. W 1923 ostatecznie opuścił Rosję, osiedlając się w Paryżu. We Francji spędził resztę życia, z przerwą w latach 1941-1947, kiedy to schronił się w Nowym Jorku. Jego styl, wykształcony w młodości niezależnie od równoległych kierunków w sztuce, pozostał w ciągu życia artysty mało zmieniony. Wyobraźnia i sposób obrazowania Chagalla, zbliżone do sztuki naiwnej, wpisały się najsilniej w nurt surrealizmu, stając się jego znaczącym rozszerzeniem. Chagall łączył poetyckość i cudowność swych fantazji z rozwiniętym warsztatem malarza-kolorysty. Był też utalentowanym i płodnym grafikiem (cykle ilustracji do "Martwych dusz" Gogola, 1923-1927, "Bajek" La Fontaine’a, 1927-1930, Biblii, 1931-1955 – każdy cykl liczył ponad 100 plansz w technikach metalowych). Zajmował się scenografią (projekty dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku, 1945, Opery w Paryżu, 1958), malarstwem monumentalnym (plafon w Operze paryskiej, 1963-1964), projektował witraże, dekoracje ceramiczne.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-12-11 | 4 | 600 zł | 1 200 zł | N/A PLN USD |