-
katalog Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych z wzmiankowanym obrazem Dunin-Borkowskiego
-
katalog Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: [.] A. Borkowski Ziemblice 1889 r.
Obraz w oryginalnej ramie.
Obraz przez ponad sto lat był własnością jednej rodziny, wchodząc w skład dużej krakowskiej kolekcji obrazów polskich malarzy XIX w. W latach II wojny światowej przechowywany był w Kossakówce, później ponownie w zbiorach macierzystych.
Pojawienie się na rynku sztuki obrazów Alfonsa Dunin Borkowskiego (patrz także nr kat. 40) określić można jako spore wydarzenie na rynku sztuki. Większość dzieł artysty pozostaje bowiem zaginiona, a tylko kilka znajduje się w polskich zbiorach muzealnych (rysunki i obraz U wodopoju).
Przedstawiony tu motyw polowania „z podjazdu“ na lisa, wskazuje na zainteresowania Dunin Borkowskiego myślistwem i znajomość różnych łowieckich arkanów. Umieszczony przy sygnaturze autorski napis, informuje, że obraz malowany był w Ziemblicach w powiecie staszowskim, wsi położonej nieopodal Planty, ówczesnego miejsca zamieszkania artysty.
Obraz wymieniony lub reprodukowany w:
- Katalog nieustającej wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1889, nr kat. 20;
- E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905, ss. 15 (wystawa 1889), 275;
- Wielka encyklopedia malarstwa polskiego,...
Alfons Dunin Borkowski:
Alfons Dunin Borkowski studia malarskie rozpoczął w latach 1876-1879 w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego. Następnie, w okresie 1879-1887 kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, początkowo pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Leopolda Loefflera, a od 1882 u Jana Matejki.
Wystawiać zaczął wcześnie; już w czasie studiów pokazywał swe prace na w krakowskim TPSP (od 1880 wielokrotnie), w warszawskim Salonie Krywulta (1882, 1883, 1884), a później także w Towarzystwie Zachęty w Warszawie (1887, 1893, 1895, 1899) oraz we Lwowie (1894).
Po studiach mieszkał i pracował w rodzinnej wsi Planta. W latach 1896-1898 przebywał w Bykowiźnie na Białorusi, gdzie malował portrety i obrazy religijne do mauzoleum rodziny Koziełł-Poklewskich. W 1898 przeniósł się do majątku żony na Wileńszczyźnie, po jej śmierci przebywał dobrach Koziełł-Poklewskich pod Uralem. W 1905 osiadł w Suchedniowie.
Malował przede wszystkim sceny rodzajowe (Przy kufelku, Chora żona, U wodopoju), batalistyczne (Bitwa pod Cudnowem, Epizod z roku 1863) i myśliwskie (Polowanie na niedźwiedzia, Połów ryb na oścień). Był także autorem portretów i obrazów religijnych, m.in. Św. Jakuba dla kościoła w Śędziejowicach k. Buska Zdroju.
Znana jest stosunkowo niewielka liczba dzieł artysty – wiadomo, że do roku 1927 jego obraz Bitwa pod Cudnowem znajdował się w Muzeum Polskim w Rappersilu, a dziś zaledwie kilka jego prac (rysunki i obraz U wodopoju) znajduje się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie i Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2013-03-17 | 33 | 140 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |