IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Fontainebleau | Barbizon | podkowiński | 1889
Na odwrocie, na płótnie duży owalny stempel paryskiego zakładu oferującego materiały malarskie: 54 RUE N.D. DES CHAMPS PARIS | PAUL FOINET | (VAN EYCK) | TOILES & COULEURS FINES
Ponadto napis czarną farbą: 241/57 oraz napis z szablonu [0] 0.6. W. Na krośnie ślad nalepki, na ramie fragment drukowanej nalepki z resztką napisu: 010.
Obraz powstał podczas pobytu artysty w Paryżu w 1889. Dzieła malarza z tego okresu znane są niemal wyłącznie z kilku starych reprodukcji i opisów. Pełen światła i barw Pejzaż leśny z Fontainebleau jest więc obrazem ważnym dla wiedzy o całości oevre artysty. Za Elżbietą Charazińską zaliczyć go można do "pośredniego etapu w twórczości Podkowińskiego - przejścia od realistycznego obrazowania natury do jej postrzegania w zmiennym, modelującym kształty świetle słońca", które było wynikiem jego kontaktu ze sztuką francuskich impresjonistów.
Pejzaży z okolicach Fontainebleau namalował artysta kilka, ale - poza jednym niewielkim pejzażem ze zbiorów prywatnych - wiadomości o nich czerpiemy jedynie z dawnych recenzji.
Wiadomo, że w 1890 na wystawie w warszawskim Salonie Krywulta pokazane były obrazy Jesień i Fragment lasu w Fontenebleau (z sarną) - obraz "odmienne tak w technice jako też idei kolorystycznej".
[porównaj:...
Władysław Podkowiński:
Władysław Podkowiński (Warszawa 1866 - Warszawa 1895) - malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów, znany jako autor głośnego obrazu Szał uniesień. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona (1882-1885), następnie w roku akademickim 1885/1886 kontynuował je w Akademii petersburskiej u batalisty B.P. Willewaldego. Wróciwszy do Warszawy wynajął pracownię wspólnie z zaprzyjaźnionym Józefem Pankiewiczem. W roku 1889 obaj wyjechali do Paryża, gdzie zetknęli się z malarstwem impresjonistów, co oddziałało na ich późniejszą twórczość. Po powrocie do kraju (styczeń 1890) artysta przebywał w Warszawie i w wiejskich majątkach przyjaciół malarzy - w Chrzęsnem, w Mokrej Wsi, a także w Sobótce w Sandomierskiem.
Malował wówczas impresjonistycznie traktowane, czasem ożywiane sztafażem, pejzaże, widoki miejskie i portrety. Od roku 1892 tworzył także odmienne w kolorycie i nastroju kompozycje o treściach symbolicznych i literackich - Taniec szkieletów (1892), Szał uniesień (1893), Marsz żałobny Chopina (1894). Ponadto, począwszy od roku 1884, artysta przez lata współpracował jako rysownik z warszawskimi czasopismami "Wędrowcem" i "Tygodnikiem Ilustrowanym".
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2013-06-09 | 16 | 105 000 zł | 137 000 zł | N/A PLN USD EUR |