Agra Art | Aukcje

- 9 czerwca 2013

Zofia Stryjeńska, PUSZCZANIE WIANKÓW NA WIŚLE, OK. 1950-52
  • obraz w ramie

  • oświadczenie Zofii Stryjeńskiej


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PUSZCZANIE WIANKÓW NA WIŚLE, OK. 1950-52
Nr:
17923
Technika:
tempera, gwasz, płótno naklejone na tekturę
Wymiary:
71.5 cm x 90.5 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
61 000 zł

IInformacje o dziele:

 

 

sygn. p.d.: Z. STRYJEŃSKA

W załączeniu dwujęzyczne - francusko-angielskie - oświadczenie Zofii Stryjeńskiej dla Urzędu Celnego USA wystawione w Paryżu dnia 20 lutego 1952 roku, w którym artystka poświadcza autorstwo dwóch obrazów: - prezentowanego tu - Puszczania wianków na Wiśle oraz Ślubu w Krakowie. Oba obrazy przeznaczone były dla księdza A. Szymanowskiego z Orchard Lake, Michigan, USA. Oświadczenie, opatrzone dwoma podpisami artystki, podpisami odpowiedzialnych urzędników, potwierdzone jest stosownymi francuskimi stemplami (maszynopis na różowym papierze). 

 

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2013-06-09 6 30 000 zł 61 000 zł N/A PLN USD EUR