Agra Art | Aukcje

- 9 czerwca 2013

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DREWNIANY MOSTEK, 1900-1915
Nr:
17984
Technika:
olej, płótno naklejone na tekturę
Wymiary:
34 cm x 47 cm
Cena wywoławcza:
9 000 zł
Cena uzyskana:
10 000 zł

IInformacje o dziele:

 

Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty i wraz z całą kolekcją - w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich - był pokazany na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu w r. 2004. Wystawie tej towarzyszył obszerny katalog, zawierający opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, ujętych w kilka zespołów pejzaży. Prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej „Widzenie rejestrujące [1900-1915]“. 

 

Obraz reprodukowany i opisywany w:

- M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], rozdział: III Widzenie rejestrujące, s. 118, nr kat. 62, il. na s. 65.

Michał Gorstkin Wywiórski:

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2013-06-09 62 9 000 zł 10 000 zł N/A PLN USD EUR