Agra Art | Aukcje

- 13 października 2013

Andrzej Wróblewski, PUSTA ŚCIANA, 1954-1956
  • TOW. MARTYKA PADŁ NA POSTERUNKU, 1951


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PUSTA ŚCIANA, 1954-1956
Nr:
18310
Technika:
akwarela, papier
Wymiary:
43.3 cm x 61 cm
Cena wywoławcza:
24 000 zł
Cena uzyskana:
42 000 zł

IInformacje o dziele:

40,8 x 58,5 cm w świetle passe partout

na odwrociu:

TOW. MARTYKA PADŁ NA POSTERUNKU, 1951

litografia, papier, wymiary kompozycji 56,5 x 39 cm

sygn. l.d.: Tow. Martyka padł na posterunku; p.d.: A Wróblewski

 

Akwarela pochodzi z kolekcji spadkobierców artysty. W załączeniu certyfikat wydany przez Fundację Andrzeja Wróblewskiego.

 

Pojawienie się zarówno dużej pracy na papierze oraz po raz pierwszy litografii Wróblewskiego należy uznać za wydarzenie na rynku antykwarycznym.

[Pusta ściana] należy do grupy zaledwie kilkunastu prac Wróblewskiego wykonanych na papierze w formacie większym niż 30 x 42 cm. Do rzadkości należy przedstawienie tak rozbudowanej sceny - grupy kobiet i dzieci sportretowanych w miejskim krajobrazie - oraz intensywna kolorystyka. Najpewniej akwarelę należy datować na lata 1954-1956. Litografia z 1951 roku, która posłużyła artyście jako podłoże do wyżej opisanej pracy, pokazuje nieprawdziwą wersję śmierci Stefana Martyki (1909-1951), działacza komunistycznego i propagandzisty w Polskim Radiu. Wbrew przedstawieniu i samemu tytułowi, Martyka został zastrzelony w swoim warszawskim mieszkaniu, nie zaś - jak u Wróblewskiego - w trakcie audycji radiowej. Zabójstwa dokonali członkowie antykomunistycznej podziemnej organizacji „Kraj“ 9 września 1951....

więcej

Andrzej Wróblewski:

Andrzej Wróblewski był synem znanej graficzki, Krystyny Wróblewskiej, która kierowała jego pierwszymi krokami na polu sztuki. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie (1945-1952) pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki, Hanny Rudzkiej-Cybis i Jerzego Fedko-wicza. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1945-1948), kończąc ten kierunek z tytułem magistra. W latach 1948-1949 był członkiem założonej przez siebie na ASP w Krakowie „Grupy Samokształceniowej“, w skład której wchodzili także m.in. Andrzej Wajda, Witold Damasiewicz i Andrzej Strumiłło. Jako teoretyk grupy, a także we własnej ówczesnej praktyce malarskiej, Wróblewski postulował metodę nazwaną przez niechętnych młodym kapistów „neobarbarzyństwem“. Była to pierwsza w Polsce próba wprowadzenia rodzimej, nie importowanej z ZSRR wersji socrealizmu, zduszona przez władze szkolnictwa artystycznego podczas Ogólnopolskich Po-pisów Szkół Artystycznych w Poznaniu w 1949. Zaczęty w tym czasie cykl „Rozstrzelań“ został dopiero po 1956 uznany za najbardziej wstrząsające i przez to prawdziwe oddanie dramatu wojny. Od 1950 Wróblewski pracował jako asystent, następnie aspirant w macierzystej uczelni (do 1955). Próbował - bez powodzenia - poddać się dyscyplinie realizmu socjalistycznego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Z ostatnich lat twórczości artysty pochodzą najważniejsze, poza „Rozstrzelaniami“, jego dzieła: Kolejka trwa, Ukrzesłowienia, Szofer - wszystkie z 1956. Ważnym wątkiem jego twórczości były prace na papierze: liczne akwarele, rysunki, monotypie.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2013-10-13 78 24 000 zł 42 000 zł N/A PLN USD EUR