IInformacje o dziele:
sygn. ołówkiem p.d.: Wojciech Kossak | Zagorzany 1909
Na odwrocie nalepka (druk, atrament) o treści: SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L. 3. - TELEFON 100-02 | Data przyjęcia 1938. | Autor Wojciech Kossak | Tytuł Pałac w Zagorzanach | Rodzaj ol. Rozmiar 40 x 32 | Nr. 10006.
Ponadto na odwrocie stemple: - 2; - okrągły stempel z literami S.P. | K. (powtórzony również na ramie). Napis kredką: Lp. 10.006
Obraz powstał jako jeden ze szkiców do Konnego portretu Aleksandra hr. Skrzyńskiego i hr. Marii ze Skrzyńskich Sobańskiej na tle pałacu w Zagórzanach, 1910. Ujęty tu motyw z loggią pałacową, gazonem czerwonych kwiatów i zielenią parku znalazł się w tle obrazu (repr. m.in. w: K. Olszański, Wojciech Kossak, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1990, il. barwna 307).
Przygotowując się do pracy nad obrazem, artysta pojechał do Zagórzan, gdzie - serdecznie goszczony przez gospodarza, hr. Skrzyńskiego - malował szkice pejzażu, pałacu i studia koni. Pisał o tym dokładnie w listach do żony (1909; brak daty dziennej): „Korzystam z chwili wolnej przed obiadem, już jestem we fraku, a jeszcze 20 minut czasu. Jestem tu od wczoraj, zrobiłem sobie dużo notatek potrzebnych, jutro jeszcze cały dzień będę szkicował, a ostateczne seanse do głów u mnie w Krakowie. Miło tu i ślicznie, dogadzają mi wszyscy... /.../ Zrobiłem trzy doskonałe studia koni...
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2013-12-08 | 3 | 4 000 zł | 14 000 zł | N/A PLN USD EUR |