Agra Art | Aukcje

- 8 grudnia 2013

Stanisław Lentz, DŻOKEJ, 1896
  • Stanisław Lentz "Na torze wyścigowym"


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DŻOKEJ, 1896
Nr:
18561
Technika:
akwarela, gwasz, papier
Wymiary:
24.5 cm x 14.5 cm
Cena wywoławcza:
3 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. ołówkiem l.d.: St Lentz

 

Akwarela pochodzi z kolekcji dr. Lecha Siudy, w Buku k. Poznania; na odwrocie nalepka wystawy „Kolekcja dr Lecha Siudy“ w Muzeum Narodowym w Poznaniu; grudzień 1991, nr kat. 22.

Dżokej jest szkicem do wielopostaciowej akwarelowej kompozycji Na polu wyścigowym, znanej jedynie z obszernego opisu i reprodukcji w „Tygodniku Ilustrowanym“ z roku 1896  (I półrocze, nr 23, s. 450, il.). Na obrazie, który był wówczas własnością Maurycego hr. Zamoyskiego, artysta sportretował całą galerię osobistości, bywalców wyścigów na warszawskim Mokotowie.

Dżokej pokazany był w roku 1976 na monograficznej wystawie Stanisława Lentza w warszawskim Muzeum Narodowym; jest opisany i reprodukowany w katalogu wystawy:

- L. Skalska-Miecik, E. Charazińska, Stanisław Lentz 1861-1920, Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1976, s. 84,  nr kat. III-35, il. 100. 

Stanisław Lentz:

Stanisław Lentz (Warszawa 1861 - Warszawa 1920) - malarz, rysownik, karykaturzysta, pedagog, na przełomie XIX i XX wieku był jednym z czołowych przedstawicieli warszawskiego środowiska artystycznego. Studia malarskie rozpocżął w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w latach 1877-1879 kształcił pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiegi i Izydora Jabłońskiego. W 1980 był uczniem Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej, w latach 1880-1884 kształcił się u Aleksandra Wagnera i Gyuli Benczura w Akademii w Monachium, a w 1884-1887 w Académie Julian w Paryżu. Po powrocie osiadł w Warszawie. Tu – jako  rysownik i ilustrator – współpracował z „Kłosami”, „Tygodnikiem Ilustrowanym” i „Kurierem Codziennym”. Debiutował w 1881 na wystawie w warszawskim Salonie Krywulta, gdzie pokazał obrazy o tematyce rodzajowej. Był uznanym i cieszącym się powodzeniem portrecistą, a jego obrazy były kilkakrotnie nagradzane na różnych wystawach (m.in. we Lwowie 1894; w TZSP Warszawie 1895, 1904; 1912 na Powszechnej Wystawie w Paryżu 1900; na Międzynarodowej Wystawie w Monachium, 1913; w TPSP w Krakowie 1914; w Wiedniu 1914). Portretował osoby z kręgu warszawskiego mieszczaństwa, arystokracji, wielkiej finansjery, postacie ze świata nauki i sztuki; literatów, aktorów, muzyków. Malował też imponujące portrety zbiorowe (Pod znakiem Staszica, Profesorowie Szkoły Głównej w Warszawie). Pod wpływem wydarzeń 1905 malował obrazy o tematyce społecznej (Strajk, Agitator, Mówca ludowy). Tworzył też brawurowe sceny rodzajowe (Wino, kobieta, śpiew), w których – podobnie jak i w portretach –nawiązywał do malarstwa Fransa Halsa, którego twórczość poznawał i studiował podczas wielokrotnych wyjazdów (lata 1903-1914) do Holandii, m.in. do Scheveningen gdzie malował tamtejszych rybaków (Wilki morskie). Był członkiem TZSP, ugrupowania „Odłam”, grupy „Zero” i Tow. Artystów Polskich „Sztuka”. W latach 1909-1920 był profesorem i dyrektorem Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych .

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2013-12-08 44 3 000 zł - N/A PLN USD EUR