IInformacje o dziele:
stempel: VERITABLE PAPIER D'ARCHES TORCHON), 67 x 51,8 cm
sygn. l.d.: BR. JAMONTT z WILNA XXIX
Na odwrocie przy dolne krawędzi autorski napis ołówkiem: MALOWAŁ TEMPERĄ, POKRYŁ WERNIKSEM WOSKOWYM | „CERONIS“ BR. J.
Na plecach (dykta) 3 nalepki oraz stemple
W latach 20. obraz pokazywany był na wystawie w warszawskim TZSP, a później na dużej wystawie sztuki polskiej La Pologne en 1830-1920-1930, otwartej w paryskim Musée du Jeu Poume z końcem roku 1930.
Obraz przedstawia podwórko starej wileńskiej kamienicy przy dawnej ul. Wielkiej 8 (dziś jest to ul. Zamkowa 32)
Bronisław Jamontt:
Bronisław Jamontt – malarz i pedagog; uczył się Wileńskiej Szkole Rysunkowej u Iwana Trutniewa i Iwana Rybakowa. W latach 1908-1910 studiował prawo w Petersburgu i dorywczo kontynuował studia artystyczne. W tym czasie odbyła podróż do Krakowa i Zakopanego, gdzie zetknął z malarstwem J. Stanisławskiego i malował w plenerze wspólnie z malarzami jego „szkoły”. W 1910 wrócił do Wilna i pracował w okolicznych dworach jako nauczyciel rysunków. W czasie I wojny światowej przebywał poza Wilnie, m.in. uczył rysunku w Homlu. Nauczaniem zajmował się także w latach następnych. Sam studiował jeszcze na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie (1928-1934). W 1932 został asystentem Ferdynanda Ruszczyca w kierowanej przez niego katedrze pejzażu. Następnie był zastępcą profesora, a od 1937 profesorem nadzwyczajnym wileńskiej uczelni. W tych latach wiele podróżował – był, m.in. w Paryżu Brukseli, Rzymie, Florencji. W czasie II wojny światowej zajmował się tajnym nauczaniem, po wojnie od 1945 mieszkał w Toruniu, gdzie był profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wystawiał od 1915, biorąc udział w licznych wystawach krajowych i zagranicznych, a jego prace niejednokrotnie były wyróżniane medalami i nagrodami. Malował pejzaże, widoki starej architektury Wilna czy Torunie; zaułki, podwórka, malownicze zakątki miejskie. W pejzażach z lat dwudziestych, poprzez silną stylizację i geometryzację form, bliski był niekiedy malarstwu formistów. Późniejsze jego prace, bliższe naturze, odznaczają się swoistą, silną ekspresją. Malował głównie temperę lub gwaszem na papierze bądź tekturze; rzadko posługiwał się farbami olejnymi. W późnych latach twórczości artysta zajmował się również akwafortą.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2013-12-08 | 99 | 5 000 zł | 16 000 zł | N/A PLN USD EUR |