IInformacje o dziele:
Sygnowany l.d.: J Malczewski/ 1919 Na odwrocie dwie nalepki; na jednej napis: Muzeum Wielkopolskie wystawa obrazów J. Malczewskiego marzec 19(...); na drugiej napis: TPSP, pl. Wilhelmowski 18 (...) tytuł obrazu Muza (...). Z informacji na nalepce wynika, że obraz był wystawiony poza katalogiem na wystawie J. Malczewskiego w Poznaniu w marcu i kwietniu 1925 r. Mimo tytułu "Muza", figurującego na nalepce z wystawy w Poznaniu, bardziej właściwy jest "Autoportret z Thanatosem". Postać kobiety z kosą pojawia się często na obrazach Malczewskiego, przez samego artystę nazywana Thanatosem. Symbolikę tę podtrzymuje też motyl w dłoni artysty, sugerujący upływ czasu, przemijanie.Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1993-10-10 | 30 000 zł | 32 000 zł | N/A PLN USD |