Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 10 października 1993

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
RAPSODIA UłAńSKA
Nr:
1451
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
200 cm x 400 cm
Cena wywoławcza:
50 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: Wojciech Kossak/ 1935 Obraz przedstawia szarżę wielu pułków kawalerii polskiej okresu międzywojennego, do której przyłącza się ks. Józef Poniatowski, huzar polski z 1794 r. i strzelec konny z 1831 r. W głębi, na wzgórzu hetmani - Żółkiewski, Czarniecki i Sobieski w towarzystwie dwóch husarzy obserwują pędzące do ataku wojsko. Obraz powstał na zamówienie Ministerstwa Spraw Wojskowych z przeznaczeniem do projektowanej Sali Kawalerii na Wawelu. Ukończony w sierpniu-wrześniu 1935 r. pozostał w posiadaniu autora, ponieważ do realizacji Sali Kawalerii nie doszło. Namalowany w pracowni Kossaka w warszawskim hotelu Bristol, przetrwał szczęśliwie bombardowanie Warszawy we wrześniu 1939 r. i w 1941 został potajemnie przewieziony do Krakowa. Nigdy nie wystawiany, przez ponad 50 lat przechowywany na wałku obraz jest bardzo dobrze zachowany. Podobny los spotkał też kompozycję z 1938 r. "Bateria konna na pozycję" (olej, płótno, 160x300 cm) malowaną również dla Wawelu - do Sali Ar

Wojciech Kossak:

Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1993-10-10 50 000 zł - N/A PLN USD