IInformacje o dziele:
Teka „Babyliony 1962-1966”, 1984
Teka płócienna z kartonowymi skrzydełkami, 47 x 34,5 cm, I str. okł. pionowo nadruk:
Lebenstein (faksymile sygnatury), na II str. okł. kolofon: Tekę | wydrukowano | w ilości 500 egzemplarzy | z okazji wystawy | Jana Lebensteina | w Galerii Alicji & Bożeny Wahl | w roku 1984 | opracowanie i druk | Wydawnictwo | i drukarnia | Kobis, obok logo wydawnictwa, na skrzydełku wewnątrz nadruk: BABYLIONY 1962-1966, na IV s. okł. nazwa i logo wydawnictwa.
Teka zawiera 14 barwnych reprodukcji offsetowych prac Jana Lebenstaina, każda oznaczona oł. p.d.: 62/500 1994, na odwr. nalepką z tytułem w wersji pol. i franc., techniką i wymiarami odbitki (nie oryginału) oraz datą powstania:
Promenada 1962
Bufon i Magnifika 1962
Ochroniarz, 1962
Guru I, II, II, IV, V, 1965
Pułapka, 1965
Witryna, 1965
Troskliwość, 1965
Waga ciężka, 1966
Ciężkość, 1966
Trofea II, 1966
Wkładka tekstowa zawiera teksty w języku polskim angielskim,...
Jan Lebenstein:
Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-02-11 | 18 | 100 zł | 600 zł | N/A PLN USD EUR |